Full version: Kalla!
Ozzie
Jag planterade i våras 3 st kallor (vit, rosa & svart) som jag köpte på flygplatsen i Amsterdam efter att ha sett dem överallt i trädgårdarna i San Francisco. Jag satte dem i en stor kruka och ganska snart blommade den vita, en blomma.

Det var i juni och sedan dess har inget hänt. Jag har vattnat dem och gett dem gödning. Bladen påminner mycket om fredskallans fast med prickar på dem. vad ska jag göra? Ta in dem och ha dem inomhus och hoppas på att de tar mod till sig och blommar igen? Ska jag ta upp knölarna och sätta dem i mindre krukor eller ska jag ta in hela? Vill de vara inne i huset eller i jordkällaren eller på den inglasade altanen? Jag får inte mycket hjälp från instruktionerna som medföljde eftersom de anser att de skulle ner i trädgården och inte vara i kruka...

Vore mycket tacksam för hjälp!!
Kajsa
Så här gör jag med min, den har jag ute i krukan till sen höst, när det blir frost tar jag in den i garaget + 2-5 grader. En jordkällare är bra. Låter den vara kvar i krukan i jorden, den ska inte ha en vattendroppe under vintern, måste ha en viloperiod för att blomma om. Tar fram den i april, byter jorden, knölarna brukar vara fasta och fina. sedan tar jag ut krukan varma dagar och den blommar mitt i sommaren. Visst kan man gräva ner dom i trädgården, men dom måste upp på vintern. Det är en sumpväxt från sydafrika, den vill ha mycket vatten, inte stå allt för varmt i gassande sol.

Gillan
Tack för det svaret Kajsa smile.gif . Hade precis samma undran
som Ozzie wub.gif
Ozzie
Tusen tack för svaret - jag tror att jag vet varför den inte trivs - den har stått väldigt varmt i massor av sol. Jag har till och med tagit in den när jag tycker att det varit för kallt på nätterna... Bladen är inte alls så fina som de på din bild. Är det din egen som du fotograferat?
Jag ska följa dina råd till punkt och pricka!!
Miljoner tack!!!
Kajsa
Det är min och med åren blir den större, den har aldrig blommat om senare på sommaren, regniga somrar mår den utmärkt biggrin.gif
Borde vara en bra växt vid dammen.
Ozzie
Jag har verkligen gjort helt fel med mina kallor sad.gif Hoppas de kan förlåta mig och ge mig en ny chans nästa år!!! Jag har låtit den stå så varmt som möjligt och försökt återskapa temeperaturerna från San Francisco... Nåväl, de lever ju fortfarande och de får bo i jordkällaren under vintern.
Tusen tack Kajsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon