Full version: Persika
Sven Karlsson
Jag börjar bli nyfiken hur det är, är era persikor mogna än?
Om ni har frost så skulle jag vilja ha en 10 kärnor när ni har njutit av det goda köttet. Raportera så vi får se hur den mognar i olika delar av sverige? Använd gjärna denna adress så kan alla se och njuta av eran glädje av persikorna. tongue.gif
Torun
Våra Amsden mognar ett efter ett med någon dags mellanrum just nu. Åt den första för en vecka sedan av totalt ca 20 frukter på ett tvåårigt spaljerat träd i Kalmar. Snart slut. Delikat!

Några kärnor kan det bli, men det var ju en annan sort du sökte.
Sven Karlsson
Ja, nu är vi i sept. och inga frost har givit frukt? Eller är de så goda att ni inte vill berätta att ni har dessa fina träd? Det är kärnerna i persikan jag skulle vilja ha för att jämföra om det tar längre tid att få dem på egen rot att ge frukt och om det blir mindre träd med ymp på en stam 3-4 meter. År förvisso ändå svårarbetat träd. (Tänker på mina äppelträd som bara blir 2-2½ meter högt) Sven unsure.gif
Sven Karlsson
Hur går det är persikorna senare i år? Jag sådde några kärnor av Nektariner och nu har en tagit sig vad roligt. Nu skulle jag vilja ha persika Frost som kärna. Jag har gjort som Christer i Falköping lärde ut och det gick över förväntan. Nu är det Frost tur? Men man måste ha kärnor för att klara det. Är det ingen som har Frost? som ger ger frukt? Du får mer än gärna äta upp frukten och sedan sänder du kärnorna till mig. Jag vill jämnföra uppdragen med kärna mot köpt Frost och Frost ympad på Prunus St.Julien Indra II som är en grundstam som går att ympa persikor på.(Alla ympar som jag fick i mars hade bara blom i sig och sedan tog de sig inte efter blomningen. Nu kommer jag att ympa 25 frost på denna stam i mars så att vår lilla by kanske byter namn till persikonorrfors och ligger i Nordmaligskommun 10 mil sydväst om Umeå. Zon 5 grundstammen tål -34 grader C enligt USA. Tur att internit finns vart skulle man annars fått uppgifter ifrån? Tur att de bestämmande i Stockholm inte fick bestämma detta utan vi och EU. 100 Mbit är vår hastighet med fiber. Vi är 30 hushåll och några företag som sattsar på detta genom kommunen.
JonasQ
Kan det då vara möjligt att med köpt frukt så kärnan och sen ympa in på en här fungerande grundstam med anledning av din text ovan? När ksall dessa i sådant fall sås för att kunna ympas in på vettigt sätt och går träd från sydligare länder även i vila och stannar upp så att de blir "ympbara"?
Sven Karlsson
Svar, ja, men under förutsättning att den kan poliners med eget polen så skulle sorten bli lika men vid korspolinering så blir sorterna olika och e, nya sorter. Sydlänskt frukt fodrar sydlänsk värme och lika l å n g sommar som de har. Båda dessa saker klarar vi inte här Jag kommer att odla cox orange i växthus, c.a en mån längre sommar och varmare sommar men den klarar sig men ger inte den sötma som den gör söder ut och därför inte så god. Grundstammen tål -34 grader C men troligen inte den sydlänska persikan varför det är dödsdömt från börgan men tästa gärna. Resultatet blir bättre med Frost och ännu bättre med din planta(nyfiket vad kostade den och vad gick frakten på) Det är om jag skulle köpt och ympat till byn din sort som har många gånger större chansh att klara sig och ge ätbar frukt? Om det är så att Frost ännu inte mognat söder ut då är det svårt att få den att mogna här då vi hade -3grader C i går natt och skulle enligt TV få frost i natt som kommer. Här kommer vikten med små träd in man kan täcka dem bättre vid frost. Prunus St. Julien Indra II är lite onödigt hög. Skulle räck med 2meter men den finns inte vad jag vet. Vart bor du så är det lättare att svara. Jag bor 10 mil sv om Umeå Zon 5 -30 grader C är vanligt om vintrarna och värst om senvintern med en +15 på dan och -25 på natten. Då måste träna vara täckta på dagen och natt av säckväv eller likvärdigt. Läs mer om rootsocks på: [URL=http://davewilson.com/homegrown/all_ed/Ed_recommends.html]http://davewilson.com/homegrown/all_ed/Ed_recommends.html om på de sidor så finnssvar på nästan allt men tänk på att det är amerkanskt och att de har andra raser av skorv och be ställ inget därifrån så att våra här resistenta sorter får skorv. Hälsningar Sven. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon