Full version: Tulipa
Aja
Hej

Har hört att Darwin Hybriden ska vara bra för den kommer år efter år....men jag som är lite färgfixerad har hittat mia färger hos triumftulpanerna...kommer de också tillbaka?

Hur nära under en pion kan man ha tulpaner?
Nära liljor?

Tack på förhand!
Kajsa
Jag tittade på Lilla fiskaregatans hemsida på deras Triumftulpaner och kände igen en del man haft genom åren Triumftulpaner
men jag tycker dom flesta tulpaner aldrig kommer igen, har nu grävt ner en massa Apeldoorn, hoppas på dom. Men när du gräver ner lökarna lägg benmjöl i botten, eller lökgödsel säljer dom nu, så ökar chanserna.
Eller jag läste att man kan ta upp tulpanerna när dom vissnat och lägga lökarna torrt, varmt och sedan gräva ner dom till hösten, då kan man lyckas, du kan ju prova om det är vackra sorter.
Hur nära pioner, liljor, en halvmeter skulle jag nog haft som avstånd.
Calle b
På vad sätt påverkar pioner och liljor och tulpaner varandra?
Har sedan tidigare trädgårdsägarinna ("svär-farmor"), som en horve med bondpion, påskliljor och dagliljor, alla blommar bra, dagliljan kanske något sämre....

Har funderat på att glesa upp beståndet lite, kan man flytta liljorna på hösten?
Kajsa
Pioner blir stora med åren, vill ha plats. Liljorna blir fler om dom trivs, det är väl mer att man inte ska plantera för nära, så allt blir för tätt, men visst allt kan ju flyttas/ delas med tiden. Liljor är bästa tiden att flytta nu.
Aja
hmm så de kommer med stor sannorlikhet inte tillbaka?
Det finns ju ngt som kallas vildtulpaner, "låt dem gärna förvilda sig i trädgården", de lär ju komma tillbaka......kan man ha sådana i en rabatt?
En inte allt för stror rabatt bör påpekas....

/aja
Betty
Jag har både Darwinhybrider och Triumphtulpaner i mina rabatter + en del andra sorter. En del av dem kommer tillbaka år efter år. Medan en del av dem blir mest bara blad och mindre rikblommande med åren. Vissa av dem har bara blommat med någon enstaka blomma redan år två - det är väldigt olika mellan olika namnsorter.

Ex. - 'Apeldorn' (röd darwinhybrid) är ett säkert kort, Kaufmanntulpanen (näckrostulpan) 'Stresa' likaså. Papegojtulpanerna återkommer lika rikligt varje vår, liksom den gula triumphtulpanen 'Yokohama'.
Däremot har inte t.ex. grönbandade 'Golden artist' (viridifloragr.), darwinhybriden 'Exotic bird' triumphtulpanen 'Princess Irene' och den botaniska Greigiitulpanen 'Toronto' återkommit särskilt rikligt.

Tardatulpaner(små, vilda) har jag planterat under buskar - inte i rabatterna.

En fördel med att några sorter försvinner med åren är att man får plats för nya spännande tulpaner. Vissa beter sig som annueller medan andra överraskar med att bara bli finare med åren - det är härligt med tulpaner! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon