Full version: Plantera om iris
anira
Jag ska plantera om iris. De står i en rabatt som håller på att växa igen - där är fullt av akleja, flox och liljekonvalj, men bara irisen ska vara kvar. Jag tänkte ta bort det som inte ska vara i rabatten och sätta tillbaks irisarna lite "snyggare". Iris ska man väl inte pyssla om så mycket, om jag förstått rätt, så det behövs väl inte läggas på ny jord eller nåt sånt? De har stått på samma ställe i många år och verkar trivas. Är det nåt som jag bör tänka på eller är det bara att gräva upp dem? Kan de flyttas nu i september eller är det bättre att göra det på våren?

Tacksam för alla tips!

Anira
Tropeden
Tänk på att Irisen vill ha solljus på knölarna för att blomma. Hade mina nergrävda med resultatet att de inte blommade. Flyttade dem i höstas sedan jag fått tips om att rotknölarna ska vara på ytan och i år blommade de som attan.
kristerh
Passa på att dela på dem, de blommar sämre om de inte delats på några år, annars följer du tropedens råd så blir det bra.
krister
anira
Tack för svaren. Om jag delar på knölarna - ska jag bara bryta av dem eller ska det göras på ett speciellt sätt?

Anira
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon