Full version: Palm som blir brun?
jaysan
hejsan jag fick en palm av min svärfar i början av sommaren som är köpt i belgien, han har själv en likadan men problemet är att min har fått bruna blad:( det kommer ständigt nya gröna men flertalet är bruna, och alla hans är gröna, Palmen har stått ute sedan jag fick det, är det någon som vet vad det är för palm och vad jag ska göra/sköta den
? Bilder på den finns i mitt galleri

här e dem:)

http://www.odla.nu/album/data/jaysan/3672_p35267.jpg
http://www.odla.nu/album/data/jaysan/full_...3672_p35266.jpg

Mvh

Magnus
pisanggoreng
Galleriet/albumet syns inte.... Kolla i supportavdelningen- där har det nog dryftats några gånger.
jaysan
så nu fick jag in länkar i inlägget längst upp till bilderna:)
AndreasBlomquist
Att Trachycarpusar (Väderkvarnspalmer) torkar lite ute i bladspetsarna är ganska vanligt och beror oftast på att jorden är för torr.

Kanske har du fått en palm som hos odlaren var frilandsodlad och inte krukodlad som hade varit att föredra. Vid frilandsodling måste ju odlaren gräva up palmen och sedan beskära rotsystemet kraftigt för att få plats med rotklumpen i krukan vilket kan resultera i att rotklumpen inte klarar att ta upp tillräckligt med vätska för att försörja kronan. En annan orsak kan vara att den reducerade rotklumpen har tagit skada och att dessutom vissa rötter har fått röta, beroende på om den har stått i för våt jord.

// Andreas
jegi
Kan man tänka sig att den stått inomhus tidigare, innan du fick den?
I så fall kan det bli för häftigt med sommarsolen utomhus.
Zazu
jag håller med jegi, den har nog blivit lite brännskadad, och sen tror inte jag att det är en trachycarpus, utan en phoenix canariensis

mvh zazu
AndreasBlomquist
CITAT (Zazu @ 05-09-2005, 08:47)
sen tror inte jag att det är en trachycarpus, utan en phoenix canariensis
mvh zazu

Ja, det kan det mycket väl vara. Vid första anblicken så tänkte jag Trachycarpus men nu vet jag inte. Kan inte Andreas i Uppsala komma hit. Han är ju palmexpert... smile.gif
wolkenkrabber
det är en Phoenix canarensis, palmen på bilden har fjäder blad, trachycarpus har solfjädersblad. det ser som de andra ut som om den inte har varigt van vid den skarpa solen utomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon