Full version: Magnolia obovata
Ti bee
I Alnarpsparken blev jag förtjust i en magnolia med detta namn och den blommade inte ens. rolleyes.gif wub.gif
Är det någon som vet mer om den?
Och hur får man tag i en?
smile.gif
AndreasBlomquist
Magnolia obovata är en junimagnolia så den ska väl din lokala planthandel kunna beställa åt dig om de inte har den inne på vårkanten.

Bild på blommande M. obovata
Ti bee
Är den vanlig? Jag har inte sett den förut.

Jag väger av och an mellan en sådan och en "vanlig" (men underbar) praktmagnolia. Tar gärna emot åsikter!
smile.gif
MB1965
Obuvatan är ett träd-blir väl cirka 10m stor om du inte bor i skåne. Kanske 15 m där. z1-3. Trivs i woodland.

Praktmagnolia dvs magnolia x soulangeana finns i många varianter. Sor buske/litet träd.. "Lennei Alba" är vackert vit, "Brozzoni" blommar lite senare så det ä rmindre risk att få frost på den.

Annars är lilieflora x soulangeana "lileny" mycket vacker- Z3.

Alla gillar sur jord, skyddat läge och mycket sol smile.gif
Jan af Lisö
Läste på ett norskt webforum att obovata tar på sig ca 15 år innan den börjar blomma !!!! Det vet jag nu, men det visste jag inte när jag planterade min i våras. Men den har vackra, stora löv och min har växt ca 60 cm redan i år.

Obovata är mycket vanlig i Stockholms plantskolor (det är tyvärr svårt att ge råd till forummedlemmar med okänd hemtrakt).

Bor du i Skåne så är kanske en praktmagnolia att föredra, i resten av landet skulle jag nog satsa på en härdigare variant.

Det finns faktiskt uppemot 100 olika sorter som kan leva i Sverige så du kan även titta på andra magnolior. Galaxy, Daybreak, Cristal Lake, Sunsation, Ashild Kalleberg, Wildcat, Leda mfl är några sorter som jag drömmer om. Men jag bor i Stockholm där utrvalet är klart mindre än i Skåne.
Ti bee
Jag bor i Skåne, Simrishamn. Trädgården är skyddad av murar och läget ger mycket sol, både för- och eftermiddag.

Hm, mycket att fundera kring. Jag funderar vidare och läser på om de sorter ni nämner. Så får jag se vilken granne min nya mispel ska få.
Tack för svar!
smile.gif
Jan af Lisö
Titta gärna hos Magnoliastore bland My favorites. De som beskrivs som "hardy" eller "very hardy" borde klara sig bra i Skåne, kanske t.o.m i Stockholmstrakten...

En annan utmaning är att få tag på dessa...
Ti bee
Tack för länken, ligger bland favoriter nu!
Åh, så mycket att välja mellan, inte lätt. En plantskola här har en uppstammad praktmagnolia inne, men jag vet inte, ska sukta lite till och fundera...(det är ju rätt kul att bara sukta också! smile.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon