Victoria
Är det för sent att gräva upp/om perenner och flytta på dem? Tar de skada och kanske inte karare vintern?
Ophelia
Nej men en del perenner kan föredra att få vara ifred under hösten resp. våren. De som blommar kan ju behöva få stå ifred och hålla på med sitt d v s att blomma. Jag har lärt mig en liten tumregel och det är att de som blommar på våren planteras om med fördel på hösten och tvärtom. Detta är ju inte spiksäkert. Jag har planerat om en flox och den är lika ståtlig före som efter planteringen och blommar stolt vidare. Vädermässigt är det ju svalare och fuktigare och det är ju perfekt för växterna. Bara de hinner att etablera sig så. smile.gif
Victoria
Det är perenner som blommar från vår till augusti det handlar om. Vårkrage, förgätmigej och astillbe. Hur lång tid behöver de för att sätta sig då? Bor på småländska höglandet och det ska "föreställa" zon 5, men det tror jag inte riktigt på. Dock är det en skuggrabatt de ska flyttas från/till.
fruberglund
Det är ju fortfarande sommar smile.gif så plantera om du, de har ju låång tid på sig att etablera sig innan tjälen kommer (i alla fall här nere i söder).

Hela september borde ju gå bra tycker jag i alla fall, fast jag är ingen expert smile.gif
Ewa smålänska höglandet
Inga problem, jag har flyttat i oktober
stina
Jag har beställt perenner från Hortogreen och dom kommer inte förrän 1:a veckan i oktober tillsammans med rosorna. Hoppas det inte är för sent.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon