Full version: HÄNGRÖNN
mamman
Jag är så förtjust i rönnvarianten "hängrönn" som blir som en koja med sina grenar ner till marken som ett gömställe för både djur och lekande barn och alla bär till fåglarna....
Nå väl jag skulle vilja ha en helt enkelt.
Jag är en ren nybörjare kanske utan gröna fingrar, det återstår att se.
Jag har ialla fall fått tipset att själv ympa av en vänlig själ från ett annat forum som tom erbjöd sig skicka några grenar. Denne person sade att rönn skall vara lättympat så jag nappade på idén och vill prova då vi har några små på tomten samt faktiskt en stor vacker hängrönn ej så långt härifrån och man kan nog tigga till sig några grenar där.
Jag skulle dock vilja ha lite handfasta och praktiska tips inför ympförsöket i vår, exakt när är det lämpligast?, Hur många grenar skall man ympa?
Är det verkligen så enkelt (om det nu lyckas) att om grenarna växer fast så fortsätter de att växa neråt????Hur stort skall det träd man skall ympa på vara?mm.... unsure.gif
Cilla
Jag ympar också rönn, men det gäller ympning av Ullungrönn på vår vanliga svenska rönn Sorbus aucuparia. Med dessa gör jag som med äppelträd, dvs sätter en ymp på ett spö (spö = ett- eller tvåårigt träd som inte utvecklat sidogrenar än) långt ned, ca 1 dm ovanför marken.

Pendulavarianten du vill ha har jag för mig kan stå på egen rot. Visst är det Sorbus aucuparia var. pendula? Man borde kunna ympa den lågt både på ett spö av vanlig aucuparia och toppympa den, dvs ympa in en eller flera ympkvistar högre upp i grenverket eller i en stam.

Har du flera rönnar du kan experimentera med - prova olika varianter!

Samla ympkvistar, årsskott (inte äldre grenar elelr sådana som inte växt under säsongen) när de är i vila, dvs från december till februari. 30 cm långa ris brukar räcka. Linda in i fuktat tidningspapper och plastpåse, håll fuktat i kylen.

I mars-april och till knoppsprickning brukar det vara lämpligt för skarv- och läggympar samt sådana som inte kröver att man kan lyfta barken. har du aldrig ympat förr, köp den lilla boken Ympning av fruktträd av Anton Nilsson, ICAs förlag. Här finns också grundläggande info om ympningssätten http://members01.chello.se/haquinus.rex/

Du kan t ex testa att göra enkla skarv- och läggympar i grenar på underlaget som är lika tjocka som ympriset. Jag skulle testa att ympa en gren på ett spö, och hade jag ett träd till ympa in flera grenar i underlaget runt om i kronan. En toppympning som man gör med vissa körsbärssorter är den svårare av ymparna. Då skär man av en topp som är ganska grov, 3-5 cm och lägger flera barkympar i denna. Detta gör man senare på säsongen när barken släpper, och de är inte de lättaste för en nybörjare.
mamman
Hm, låter inte helt lätt, men jag kan läsa på under vintern och nog skall jag göra ett försök iallafall.Tack för dina utförliga tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon