lilla mamma
Vet ngn om en variegerad kärleksört gärna återgår till sitt normala stadium?
kerstin z5-6
mina har inte gjort det i alla fall smile.gif
Ophelia
Det har jag aldrig hört. Men däremot kan vissa buskar "återgå" till att bli helgröna om man inte är mer eller mindre kvick med att ta bort de gröna skotten.

Här är en länk till lite mer info om variegerade växter av olika slag smile.gif

http://www.odla.nu/artiklar/variegation_2.shtml
Ti bee
Det Ophelia skriver låter troligt tycker jag. Kanske har din kärleksört kommit med nya skott som då inte varit variegerade.
Jag har en variegerad k.ört också och den har en stjälk som är enbart grönbladig, kanske då ett nytt skott som kommit?
Men jag vet faktiskt inte...
smile.gif
lilla mamma
Jag HAR ju ingen, men blev nyfiken när jag såg en och ha-begäret kom fram
Ewa L
Jag har en vit, variegerad i min vita rabatt. Kärleksört är normalt inte mina favvisar, men denna lyser upp med sin blotta närvaro. Mycket fin tycker jag. Och nej, min har inte återgått till det gröna stadiet.
mulle
Jag har också en som har behållit sina blad variegerade.
Mulle
lyckero
Hej!
Har ett par olika variegerade kärleksört, vita och gula blad. I någon av dem har det kommit en gren med vanligt gröna blad, men den har jag snabbt tagit bort. Jag har aldrig varit med om att den helt har övergått till grönt.
mvh Lyckero
karjo
unsure.gif Vad betyder variegerad? wacko.gif Någon som vill förklara lite? rolleyes.gif
mulle
CITAT (karjo @ 15-09-2005, 11:23)
unsure.gif Vad betyder variegerad? wacko.gif Någon som vill förklara lite? rolleyes.gif

Det betyder att växten har ett brokigt bladverk.
Ordet variegata eller variegatum finns som "svans" i många olika plantors latinska namn - perenner, träd och buskar.
Gemensamt för dem är alltså att de alla är brokbladiga.
Mulle
karjo
Tackar! smile.gif Då har jag iaf lärt mig EN sak idag oxå! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon