Full version: lökar i kruka
annaliten
huh.gif När jag läser om hur man gör då man planterar vårlökar i kruka så verkar det ju som att de kommer upp efter nån vecka/månad. Men måste man då vänta med planteringen tills i vinter? Jag hade tänkt sätta dem i kruka nu i september och ställa ner dem i matkällaren där det är 4-8 plusgrader och helt mörkt under vintern för att hoppas att de ska komma upp först när jag kan ha krukan ute på bron i april-maj. Är detta möjligt eller kommer de att titta fram redan i vinter?
Hur ska jag annars göra?
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan plantera lökarna direkt då du köpt dem och låta krukan stå ute tills det börjar bli kallt (vissa lökar ex. pärlhyacint brukar skjuta upp blast på hösten men det gör inget) men +5-8grader är för varmt för lökarna kan du försöka få ner temperaturen under +5 så borde det gå bra då borde de inte spira innan du ställer ut krukan till våren.


Alt. ifall krukan tål frost kan du ha den ute under vinern i skyddat läge kanske nedgrävd eller med lite isolering runt krukan.
annaliten
Tack för ditt svar!

Det går nog inte att påverka temperaturen i matkällaren.
Nåt jag funderar på är bara att om jag har krukan ute varför måste man sätta isolering runt den? Fryser gör den ju hursomhelst innuti eftersom jag bor i zon 5 med ganska många minusgrader och snö. Eller är det som med täckning av känsliga växter att man ska förhindra att de inte startar upp för tidigt om det blir varmare väder? huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon