Björkkar
Hej!

Jag har sökt igenom nätet efter en kurs i trädbeskärning nu till hösten inom Storstockholmsområdet utan att finna någon. Närmaste kurs finns i Medborgarskolan i Norrtäljes regi (den är på tre tillfällen och kostar runt 600:-), men det är lite för långt att åka för mig.
Om det är någon som känner till någon sådan kurs inom Storstockholm skulle jag bli väldigt glad om ni meddelade mig det biggrin.gif
Eller det kanske är så att det är fler som är i samma situation som jag? Man kanske skulle gå samman och bilda studiecirkel framöver i så fall?
Alla svar är välkomna!
wolkenkrabber
kolla i DN?
Åsa, mälardalen zon 2
På hösten brukar det vara magert med trädbeskärningskurser för även om JAS egentligen är bästa tiden att beskära de flesta träd så verkar de flesta kurser hållas under vårvintern.

Man kan testa höra sig för med ex. Pomologiska sällskapet eller kanske någon av de trädgårdsföreningar som finns i stockholm Här hittar du länkar till några


(om man verkligen vill lära sig om beskärning och kanske ta grönt kort måste man nog vara beredd på att resa en bit och kanske ta ledigt från jobbet http://www.tradgard.org/beskarning/beskarningskurs.htm )
Björkkar
Tack för bra svar och länkar Åsa smile.gif
Det är just kursen för Grönt Kort jag syftar till, men vill först gå någon kortare kurs i höst. Det verkar dock vara väldigt tunt med sådan kurser nu, så det blir kanske att ta sig iväg till Norrtälje trots allt.
Cilla
Kortare kurser som är hyfsat bra i Stockholmsområdet brukar ges i Rosendals trädgårdar, men kanske endast på våren. I Järna finns flera som håller kortare trädvårdskurser också.

Jag gick för många år sedan en radda fristående beskärnings- och trädvårdskurser, den ena mer mytologisk än den andra. Den enda fristående från SLU som är riktigt bra i Sverige på fruktområdet är den som ger Grönt Kort.

Utöver detta kan man gå på seminarier och trädvandringar med kunnigt folk. Arkitektförbundet brukar vandra med Per-Ola Fritzon, tidigare parkchef i Stockholm, Trädföreningen har seminarier, Pomologiska sällskapet har vandringar och kunskapsträffar. I oktober någon gång ska jag göra en vandring i fruktparken Cedergrenska Trädgården i Stocksund och berätta hur träd växer och lever och hur man kan se hur de mår. Arranörer är SNF och Pomologiska Sällskapet. Jag har något liknande på Lidingö i höst också. Genbankerna har också öppna möten bland där man kan lyssna på de som sköter träden.
Hannele
CITAT (Björkkar @ 10-09-2005, 22:40)
Jag har sökt igenom nätet efter en kurs i trädbeskärning nu till hösten

Beskärningskurser ordnas på våren i Göteborg.
(Flera olika studieförbund, plantskolor, Trädgårdsföreningen, mm.)
Björkkar
Tack Cilla för många bra tips!

Det är mycket riktigt som du säger, kurserna kommer mest på våren - jag har varit i kontakt med dem du nämner. Jag har också varit i kontakt med Kratschmer om Grönt Kort-kursen som kommet till våren. Då jag saknar förkunskaper tänkte jag hitta någon enklare kurs under hösten innan jag känner mig mogen för Grönt Kort. Kanske någon trädvandring skulle vara rätt steg... liksom de andra arrangemangen du nämner... Men mest av allt vill man ju ha praktik.
Björkkar
Jo, Cilla, en sak till:

Hur kommer den där vandringen i fruktparken i Cedergrenska Trädgården i Stocksund annonseras? Den lät intressant.
Björkkar
Angående trädvandringen i fruktparken i Cedergrenska Trädgården i Stocksund:
Jag hittade den själv på Sveriges Pomologiska Sällskaps hemsida (http://www.svepom.com/verksamhet_kalendarium.php). Så om fler än jag är intresserade äger den, enligt nuvarande information, rum Lördag 22 oktober kl 10.00 – ca 12.00.
[B]
Stefan N
CITAT (Cilla @ 13-09-2005, 11:21)
Den enda fristående från SLU som är riktigt bra i Sverige på fruktområdet är den som ger Grönt Kort.

Cilla, vilka beskärningskurser inom SLU tänker du på?

Mig veterligen finns det inga speciella beskärningskurser inom SLU.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon