annak
Jag har för några veckor sedan planterat vindruvor. Jag har nu läst allt jag kan komma över om beskärning. Jag har förstått att jag inte skall beskära i år eftersom jag höstplanterar. Skall jag låta plantorna växa fritt nästa år?

Mitt andra problem är att alla beskärningstips jag har läst är grundade på att man skall ha låga plantor som sträcker ut sig på bredden.
Jag vill att mina plantor skall täcka en vägg och ev. framsidan på min balkong. Hur långa kan plantorna bli? Kan man låta dem växa fritt på höjden?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är lite olika för olika vinrankor men för det mesta går det bra att låta dem växa på höjden. Vilken sorts vinranka har du planterat?
Big Gardener
Det beror på vad du menar med växa fritt på höjden. Vinrankor är klätterväxter och har således en sjuhelsikes apikal dominans. Det betoder att de växer starkast på höjden. Vill du ha bra druvor på den och hålla den i begränsad form kan du inte låta den växa fritt på höjden. Om du har läst allt du kommit över om beskärning av vindruvor hoppas jag du har hittat någon uppbyggnadsmodell där som passar dig. Ett bra sätt är att spaljera dem mot en vägg och då passar T-spaljering bra.

För våra svenska förhållanden kan jag ge dig generella beskärningstips, men som Åsa skriver kan det vara olika för olika vindruvssorter. Du kommer att behöva lära känna din vindruva innan du vet vilken beskärning som passar just den. Kanske är det så att den skjuter iväg utav helvete. Då behöver du sommarpincera den kanske två-tre gånger.

Du gör ingen beskärning förrän du märker att rankorna växer ordentligt och ser friska ut. Om de gör det kommande sommar kan du pincera dem där du vill ha dem. Ett tips är att inte låta dem växa för mycket de första åren eftersom de behöver stadga. Vinterbeskärning genomför du om du tycker det är nödvändigt två knoppar över den ranka som du låtit växa ut över sommaren. Upprepa kommande säsonger.

Vindruva kan med fördel beskäras tillbaka ganska kraftigt på gammal ved om man tycker den har blivit för grov i stammen och kommit för långt från sin ursprungsspaljering.
annak
Tack för svaren.
Vad jag föstår på era svar så kan jag avvakta nästa sommar och se hur kraftigt plantorna växer.
Som trädgårdsamatör så blir man rädd att man skall göra fel . Och när det gäller vindruvor så verkar det vara extra kompicerat.
Jag kommer inte ihåg vad mina druvor heter men skall ta reda på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon