Full version: Petunior
eldhroka
Jag har höststädat i trädgården idag och har tittat och funderat över mina petunior.. Vi har ju hunnit ha minusgrader flera nätter och petuniorna har fortfarande färg på blommorna så jag har så svårt att kasta bort dem sad.gif Finns det något sätt att övervintra dem i sin kruka?

Tidigare år så har jag bara kastat bort dem och fått nya av min far nästa år och så även i år.. Dessa petunior blev dock så väldigt stora och fina..

mvh Anna
Fenja
Om du har möjlighet att förvara dem ljust och svalt, ca 10 grader så går det att övervintra dem. Klipp ner dem så att de inte har så mycket grönmassa att försörja med näring och vatten. De ska dock ha både grenar och blad kvar. Du kan rota och övervintra sticklingar om du vill ha flera. Sticklingar är också en bra backup om moderplantan inte skulle klara sig. Jag har rotat dem i vatten och sedan krukat dem.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon