Full version: Vildartsfuschia
ejjan
Köpte i våras en vildart, F. Procumbers (väldigt häftig förresten).
Finner ingen svensk info om denna (i England är den tydigen härdig iallafall). Har för mig att den skulle övervintra ute. Nån som vet???
Åsa, mälardalen zon 2
Lite tveksamt i zon 3 hade du bott i zon 1-2 hade jag sagt att den kanske överlever, jag tar för säkerhets skull in dem och förvarar dem mörkt och i en temp på runt +5. Jag har både den helgröna och den brokbladiga varianten, den brokbladiga har gröna och vita blad och är något mer svagväxande annars är de ganska lika.
Jag har 2 andra fuchsior ute året runt som är planterade djupt, som har överlevt och blommar fint, på baksidan lyckades jag aldrig men på framsidan av huset verkar de trivas, jag planterade dem med ca 15cm jord ovanpå rotklumpen. Ska man testa med att övervintra fuchsia planterad i backen måste man dock plantera på våren-försommaren så de hinner rota sig ordentligt.

Fuchsia procumbens



Kul "bollar" får den också vilket man ser när bladen börjar falla
Fenja
Åsa! Är bollarna frökapslar? Jag har fått något som jag gissar är frökapslar på min, som är en förädlad stammad sak (vet ej namnet). Går det att ta vara på fröerna tro?
Mvh
Fenja
ejjan
Tack för hjälpen Åsa! Då ska jag ta in den till källaren.
Min har oxå fått lustiga bollar.
Christer i Falköping
Det brukar bli frukter på fuchsior, men det är inte alltid det finns grobara frön i dem. Om de är grobara är de "runda", annars är de platta och ogrobara. Ofta finns det ett par grobara frö i varje frukt, inte mer.
Christer.
Fenja
Tack Christer!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon