krukan
Hur ska jag på bästa sätt få min magnolia "susan", att överleva den skånska vintern? Den står i en stor terrakottakruka nu, ungefär dubbla storleken av vad den köptes i (vilket väl inte säger er så mycket, jag vet, men den är stor i alla fall).

Busken är väl kanske runt en meter hög, den har vuxit till sig bra i sommar. Nu börjar bladen gulna, men jag antar att den förbereder sig för vintern bara. Därför undrar jag nu hur jag ska göra. Jag har två alternativ:

Det ena är att linda in krukan i täckväv och försöka isolera den så gott det går, och sedan låta den stå kvar ute.

Det andra är att bära in den i mitt isolerade förråd, där jag just håller på skapa ett övervintringsnäste för pelargoner, citrus mm. I förrådet ska en 150 w lampa lysa på dagarna, men jätteljust blir det inte. Och frostfritt måste det vara där. Men det kan nog bli ganska fuktigt och rått i förrådet. Vad tror ni är bästa lösningen? Behöver massor av goda råd smile.gif
Lena i Torslanda
Det enklaste hade väl varit att gräva ner plantan i en rabatt men det verkar ju inte som du har möjlighet till det. Att ta in den i förrådet tycker jag är det sämsta alternativet. Den bör ju få så normala förutsättningar som möjligt. Det skulle då innebära att den får övervintra i sin kruka.
wolkenkrabber
efter som den fäller bladen på vintern behöver det inget ljus, har du en kall källre kan du ställa den där eller som lena säger, gräv ner den
krukan
Nej, har ingen kall källare, bara mitt förråd som jag kommer hålla svalt men frostfritt. Har visserligen trädgård, men den är liiiten, och krukan än väldigt stor. Tror inte jag kan hitta en tom yta som är stor nog för att gräva ner hela krukan. sad.gif

Hm, möjligtvis i trädgårdslandet, men där växer det fortfarande för fullt. Hur sent kan den stå framme innan krukan måste grävas ner? Klarar den lite frost, jag menar tills allt i landet frusigt bort, så jag kan gräva där?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon