Full version: Flytta kaprifol
Gits
Hej!
Jag har en kaprifol som jag vill flytta. Ska jag klippa ner den helt (den är inte så yvig, men rankorna är nog cirka tre meter långa). Jag misstänker att den stått för skuggigt, för den är så tanig och har inte blommat med mer än fyra blommor sedan jag planterade den för fem år sedan... Tänkte sätta den i västerläge med mer fuktig jord än den haft nu... Går detta bra tror ni?

Gits
Cilla
Jag har flyttat kaprifoler i alla årstider och de har klarat sig väl. De kan ge senare växtstart om du klipper ned växten i samband med flytt, men säkert klarar den det också. Spar dock ordentligt med blad, dessa behövs för rotetablering. Klippa ned hårt kan du göra senare.

Ett alternativ till att skära ned den om du vill att den ska börja buska sig nedifrån är att du förökar med avläggare. Skrapa lätt mellan två bladpar på ena sidan på en ranka som du kan böja ned till marken. Lägg den ned i jorden och lägg fast med en klyka eller sten över. Så småningom rotar sig rankan och börjar växa, medan "böjen" som bildas mellan den nya och den gamla ofta skickar upp ytterligare skott.
Fia N
Det här var intressant....jag har också ett helt "kaprifolsnår" som måste flyttas eftersom vi skall göra om entren på vårt hus. Hade låga förhoppningar om att det skulle gå, men nu blev jag lite muntrare.... rolleyes.gif

Mitt problem är att kaprifolen/erna upptar ett så stort område och ligger platt huller om buller i en slänt (ca 3x3m) och slingrar sig upp i träden runtomkring.... Hur tusan gör jag???!!! Har försökt hitta rötter men den verkar ha rotat sig lite varstans......
Den enda utvägen som jag ser det nu är att försöka gräva upp hela översta jordlagret och försöka flytta alltihop i ett stycke!! Vet inte ens om det är möjligt. Är rötterna känsliga om de går av? Hittade lite större rötter lite här och där, med små små rotslingor på, när jag försökte hitta "moderplantan", kanske de kan klara sig även om den stora roten kapas en bit ner?

Man kan ju tycka att det är väl bara att chansa... och visst, det måste jag ju förr eller senare göra, men jag vill veta så mycket som möjligt innan jag gör det. Det skär i hjärtat om den skall behöva stryka med, den är makalös på sommaren!!

Hoppas någon kan hjälpa mig med råd..... unsure.gif

Fia
Cilla
Låter som en härlig individ Fia!

Om du kan gräva upp hela markområdet är det ju bra, men du kan också följa en slinga ned till marken, gräva en ruta lika bred som spaden och så djup du orkar, och behandla den som en enskild planta.

Din kaprifol har antagligen gjort avläggare själv, dvs de grenar som fallit till marken har rotat sig och de klarar sig själva om de bara får tillräckligt med rötter med sig till det nya stället. Du kan alltså flytta bit för bit och sätta samman dem som du vill på det nya stället.

Det är finrötterna växten dricker och tar upp mest näring med, så du kan utan dåligt samvete skära av de grövre. Från de grövre bildas snabbt nya finrötter - om man hjälper plantan med massor av vatten i början. Ställ jordklumparna och rötterna i vatten elelr i en kraftigt vattnad grop medan du gräver. Finrötter klarar inte att ligga i luften så länge.
Fia N
Tack Cilla, för dina värdefulla tips! Önskar jag var lite mer haj på att lägga in foton, så hade du kunnat få se kaprifolen i sin fulla prakt!(Har i och för sig inte försökt, det är säkert lättare än man tror det där med bilder....)
Det ska bli spännande att flytta min kaprifol, någon del klarar sig nog åtminstone, när man har så mycket att ta av.....
Glad Påsk!!
biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon