Full version: Valnötsträd?
Elektra
Vi skulle gärna testa med att plantera ett valnötsträd på tomten, grannen har ett stoooort träd uppe hos sig men vi vet inte om det finns olika sorter? Brukar de hinna mogna i Sthlms-trakten? wub.gif
jegi
Äkta valnöt går i zon 1 till 2. Det finns dock stora i Stockholms stad i skyddade lägen.
Är det utanför den zonsänkande stadsmiljön så satsa på mandchurisk valnöt. Den går till zon 5. Har också åtbara nötter. Finns på plantskolorna.
Mogningen ska inte vara några problem.

I o f s så om din granne har en stor äkta valnöt kanske du har zon 2 i ditt område, och då är det ju bara att satsa på en äkta istället.

F ö finns det fler sorter också, bl a japansk och svart, vet ej hur pass ätliga deras frukter är dock.
Vad jag förstår dröjer det nog i varje fall 10 år innan man kan räkna med frukt.
Ophelia
I Sverige finns det äkta valnöt (Juglans regia), manschurisk valnöt (Juglans manschurica) och svart valnöt (Juglans nigra). Alla valnötterna går att äta men det är nötterna hos den äkta valnöten som är godast. Den äkta valnöten växer väl precis på gränsen i Stockhomlstrakten och jag har för mig att det ska finnas ett antal träd där. Hur det är med fruktsättningen kan variera beroende på hur kallt det varit.

Nötter som trillar ner brukar oftast vara mogna men kan läggas för att torka luftigt om de inte skulle vara mogna.

Jag har hört att det ska finnas ett ungerskt valnötsträd som ska vara mer härdigt för våra breddgrader men jag vet inte om det stämmer.

smile.gif
Big Gardener
Kloka ord från jegi och Ophelia. Kan tilläggas att svart valnöt är härdig i zon I-III. Äkta valnöt, J. regia, är mycket gynnad av stadsklimat, varma somrar och även långa höstar, men kan få tråkiga vinterskador i oskyddade lägen i områden med korta och svalare somrar. Däremot har jag lagt märke till att vindutsatthet inte behöver vara något problem så länge sommaren och hösten är tillräckligt varma och långa. I Visby finns valnöten på väldigt utsatta ställen, men ändå i praktfulla exemplar.

Jag har inte hört talas om någon ungerska valnöt, men den vi bör nämna är den grå valnöten, Juglans cinerea fk Örebro E. Kanske den du tänkte på, Ophelia? Den har vi som utmärkt E-plantsmaterial och kan därför med fördel väljas då härdigheten är god, kanske upp till zon V. Jag har sett ett par exemplar, visserligen inte E-plantor, men med god utveckling så väl i större trädgårdar som torgmiljö. Moderträdet i Örebro är ett fantastiskt träd. En varning bör dock utfärdas till den som funderar på att placera den i sin villaträdgård. I gynnsamt läge kan den bli uppåt 15 meter högt och uppåt 10 meter brett.
Ophelia
CITAT (Big Gardener @ 03-10-2005, 08:17)
Kloka ord från jegi och Ophelia. Kan tilläggas att svart valnöt är härdig i zon I-III. Äkta valnöt, J. regia, är mycket gynnad av stadsklimat, varma somrar och även långa höstar, men kan få tråkiga vinterskador i oskyddade lägen i områden med korta och svalare somrar. Däremot har jag lagt märke till att vindutsatthet inte behöver vara något problem så länge sommaren och hösten är tillräckligt varma och långa. I Visby finns valnöten på väldigt utsatta ställen, men ändå i praktfulla exemplar.

Jag har inte hört talas om någon ungerska valnöt, men den vi bör nämna är den grå valnöten, Juglans cinerea fk Örebro E. Kanske den du tänkte på, Ophelia? Den har vi som utmärkt E-plantsmaterial och kan därför med fördel väljas då härdigheten är god, kanske upp till zon V. Jag har sett ett par exemplar, visserligen inte E-plantor, men med god utveckling så väl i större trädgårdar som torgmiljö. Moderträdet i Örebro är ett fantastiskt träd. En varning bör dock utfärdas till den som funderar på att placera den i sin villaträdgård. I gynnsamt läge kan den bli uppåt 15 meter högt och uppåt 10 meter brett.

Jag vet inte om den ungerska och grå valnöt är samma träd. Fick tips av en kvinna som inte visste mer än detta. Trädet skulle förmodligen finnas hos Billbäcks plantskola som jag har hört ska ha träd av mycket hög kvalitet.

Finns tydligen en hel uppsjö av olika valnötsträd i världen men bara några här i Sverige smile.gif

Valnötsträdet i Örebro ska vara mycket praktfullt och det är roligt att det trivs så bra i dessa trakter. Skulle vara intressant att veta hur nötterna smakar (älskar nötter av olika slag). Trädformen är vacker och den har vackra höstfärger. Lite exotiskt att ha ett valnötsträd oavsett om nötterna smakar mer eller mindre gott smile.gif

Berömmet var då inte fy skam att få av en hortonom. Det tackar jag för smile.gif
Big Gardener
Angående smaken på valnötter på träd i Sverige har jag märkt en tydlig aromatis och kryddig smak som inte alls framkommer på de valnötter som köps i affärerna till jul. Skulle kunna tänka mig att smaken kommer då nötterna tillåts mogna ordentligt på träden innan de äts. Många smakämnen hinner inte utvecklas då frukter plockas tidigt och mognar under transporten och förvaring hos konsumenterna. Bananer, citrusfrukter och carambole är ett bra exempel på detta fenomen.
MariaÖrebro
Jag tror jag öppnar en här tråden igen! Jag var i Stadsparken i Örebro igår kväll och letade efter ekollon. Hittade dessa vid ett stooort träd:
[attachment=14048:Blandat_005.jpg]
Det fanns hur många som helst!!! Eftersom det nästan var mörkt cyklade jag tillbaka dit igen idag och tog kort på trädet:
[attachment=14049:Blandat_001.jpg]
[attachment=14050:Blandat_002.jpg]
[attachment=14051:Blandat_003.jpg]
Eftersom jag inte hade sett något liknande tidigare slog jag sönder en av frukterna för att få någon ledtråd om vad skulle kunna vara. Fick slå en bra stund med hammaren innan den gick upp...
[attachment=14047:Blandat_006.jpg]
[attachment=14052:Blandat_007.jpg]
Tittade på Stadsparkens hemsida och deras karta över träden där. Det är en Juglans cineria - grå valnöt! Efter det började jag leta runt på Odla. Döm om min förvåning när just exakt det här trädet nämns på Odla!!! "Mitt" träd!!! Vad kul! Nu ska här planteras. Men hur ska jag göra confused.gif Ska jag stoppa ned dem i en kruka och ställa ut på balkongen. Ge ordentligt med vatten och kärlek och hoppas på det bästa? Ska jag banka på dem först så den stenhårda kärnan spricker? Det kan ju inte vara lätt att vara nöt och försöka komma ut när man knappt kan komma in i den med hjälp av hammare... giggle.gif
Alexander-VG-zon3
plantera hela nötter i en kruka ute ,, den är härdig till zon 6 .

lite arter av valnötträd man kan hitta i sverige


Juglans regia zon 0-3 skyddat och soligt läge

Juglans cinerea(finns även som E-planta ) zon 1-4(5-6)

Juglans nigra svart valnöt zon 1-3(4-5)

Manchurisk valnöt - Juglans mandshurica zon 1-5

ett ovanligare alternativ är Juglans ailanthifolia zon 1-3(4)
Big Gardener
Frökällan från den grå valnöten i E-plantssortimentet kommer ju just från Örebro. Denna valnöt är ytterst intressant som större parkträd, då den i många fall blir stor som en större ek. Jag hittade ett exemplar i Västervik också. Den stod bakom biblioteket på det som jag tror kallas Olof Palmes plats.

Anders zon 1
Om man inte är ute efter själva frukten utan mest vill ha ett vackert träd så tycker jag personligen att både grå, svart och manschurisk valnöt är finare än äkta valnöt. Den äkta blir ofta ganska ful i bladen fram på sensommaren och får inga höstfärger medan de andra arterna ofta får vackert lysande gula blad på hösten.
Big Gardener
Så sant. Dessutom upplever jag att äkta valnöt kan få en väldigt konstig grenbyggnad på våra breddgrader, vilket delvis kan bero på infrysning av toppar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 02-03-2008, 10:59) *
Så sant. Dessutom upplever jag att äkta valnöt kan få en väldigt konstig grenbyggnad på våra breddgrader, vilket delvis kan bero på infrysning av toppar.


tur att inte min fryser då , då blir ju den fin . hur menar du att dom får en konstig grenbyggnad ?

det är ju icke mogen ved som fryser bort , den förvedade byten klarar oftast vintern i zon 0-3 . i 3 skyddat läge och kallare än 3 kan den överleva men då fryser den ju säkert ner vid snö nivå då kan jag tänka mig att den ser rätt så ful ut ,, dom valnöts träd jag sett har varit fina exemplar utan någon konstig form på kronan . exempel som denna som när jag såg den va ett kraftigt ex utan att frysa i topparna ( kollade ) plus hade en fin stam och hade även en höjd på sig .

kronan
[attachment=14192:blommor_074.jpg]

topparna
[attachment=14193:blommor_075ny.JPG]
Alexander-VG-zon3
inlägget blev kaputt

så laddar upp bilden här

kronan
[attachment=14194:blommor_074.jpg]

lika så ett annat träd ( som jag inte har bild på )

är också ett stort och vackert träd ,, med en fin krona som växt bra . den hade inte heller frusit på topparna . möjligen att dom kankse gör det nån annanstans men inte dom jag sett ( ev icke mogen ved som ev har frusit bort , men nu menar jag förvedade du kanske menar nåt annat ? )

plus jag tycker också med tanke på härdighet och ett för ett vackare träd att dom andra är bättre att plantera än ett äkta .
Lotta i Gbg
Jag förstår nog inte riktigt vad du skriver Linus, men om jag fattar dig rätt så menar du att valnöt inte fryser ner i zon 3? Om det är det du menar så kanske det stämmer på ett eller annat enstaka träd, men det är definitivt inte ovanligt att valnöt, Juglans regia, fryser i topparna i zon 3 eller tom dör.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta i Gbg @ 02-03-2008, 16:28) *
Jag förstår nog inte riktigt vad du skriver Linus, men om jag fattar dig rätt så menar du att valnöt inte fryser ner i zon 3? Om det är det du menar så kanske det stämmer på ett eller annat enstaka träd, men det är definitivt inte ovanligt att valnöt, Juglans regia, fryser i topparna i zon 3 eller tom dör.


nepp det menade jag inte .

jag menar att icke mogen ved fryser alltid bort även i zon 1-2 ,, och i skyddade lägen i zon 3 kan det klara sig utan större problem( läs skrev skyddade lägen ) i kallare än zon 3 fryser det ner och blir då en buske . dör gör den nog inte i zon 3 . om du inte själv sett en valnöt faktiskt dö efter en vinter i zon 3 av vinterskador ??. för med tanke på ev snö under kalla nätter så klara trädet sig .

sen frågade jag Bgardner om han menade grön eller brun ved som fryser ner i Sverige och hur den får en annorlunda gren byggnad,, jag får uppfattningen av att ig Gardener menar att det är ett karaktärs drag i Sverige att alla äkta valnötter fryser i toppen var dom än är ,, vilket jag vet dom inte gör hos mig ,, plus dom andra träd som jag har kollat bland annat den som är på bild .

då skrev jag att dom träd jag har kollat på har inte frusit i topparna utan levt ända ut till toppen i zon 1-2 och haft en snygg tillväxt av kronan . och så visade jag bilder .

hoppas du förstod mitt inlägg nu ??!!

sen höll jag med om att vill man bara ha ett träd bör man istället plantera dom andra arterna .

Läste i ludvigs bok om valnöt ,, han själv vill kanske berätta mer ??

men verkar den ju faktiska har klarat zon 4 utan att dö .
Lotta i Gbg
Jodå Linus, jag har sett valnötsträd, Juglans regia, som dött i zon tre. I regel har de ju inte blivit så gamla. Vad menar du med icke mogen ved?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta i Gbg @ 02-03-2008, 17:01) *
Jodå Linus, jag har sett valnötsträd, Juglans regia, som dött i zon tre. I regel har de ju inte blivit så gamla. Vad menar du med icke mogen ved?


tack då vet jag det . men å andra sidan får vi se till jord och läge också så tror det har varit mer inblandat att den dog än kylan. ofta redan försvagade träd kan ju dö även milda vintrar eller var det våren som dödade den . ja man kan ju spekulera mycket . jag vet inte då jag inte såg det med egna ögon .

Lotta det äkta valnötsträdet på mina bilden växer just i zon 3.

icke mogen ved - örtade eller gröna delar som inte är förberedda för vintern

mogen ved - förvedad brun hårdbarkad del som har förberett sig inför vintern
Lotta i Gbg
Jag har också en valnöt i zon 3, men som kommer från en karpatisk insamling som är lite tåligare än de vanliga. Mitt träd frös/torkade tillbaka de 5-6 första åren, men vi hade betydligt kallare vintrar då, de sista vintrarna har varit milda och trädet har klarat sig bra, men det är ju svårt att säga hur det går nästa vinter om den blir kallare igen. Det är 10 år gammalt. Var står det trädet du har bild på?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta i Gbg @ 02-03-2008, 17:37) *
Jag har också en valnöt i zon 3, men som kommer från en karpatisk insamling som är lite tåligare än de vanliga. Mitt träd frös/torkade tillbaka de 5-6 första åren, men vi hade betydligt kallare vintrar då, de sista vintrarna har varit milda och trädet har klarat sig bra, men det är ju svårt att säga hur det går nästa vinter om den blir kallare igen. Det är 10 år gammalt. Var står det trädet du har bild på?


du har skrivit det innan . trädet på bild kommer inte från en karpatisk insamling plus det verkar inte har frusit ner med tanke på att det bara har en stam . och en fin krona plus en bra storlek så det har nog varit med om en del . plus det är en skillnad på att torka ihjäl eller att frysa ihjäl .

hur kallt blev det dom vintrarna ditt träd frös tillbaka ??

jag vet inte vad stället heter ,, men det är nån stans i småland
Lotta i Gbg
Jag har inte skrivit; frusit ihjäl eller torkat ihjäl utan att mitt träd frös/torkade tillbaka. Nu handlade ju detta om många vintrar där två av de var rätt kalla. Då hade vi temperaturer ner mot -26 och där vi hade lite längre kyla kring -20. De andra vintrarna kommer jag faktiskt inte ihåg temperaturen på. Det som är betydelsefullt är att det längre perioder var lite kallare. Det där med resonemanget att det bara har en stam och inte har frusit ner hänger jag inte riktigt med på, är det en hypotes du har eller vet du om hur det varit?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta i Gbg @ 02-03-2008, 18:05) *
Jag har inte skrivit; frusit ihjäl eller torkat ihjäl utan att mitt träd frös/torkade tillbaka. Nu handlade ju detta om många vintrar där två av de var rätt kalla. Då hade vi temperaturer ner mot -26 och där vi hade lite längre kyla kring -20. De andra vintrarna kommer jag faktiskt inte ihåg temperaturen på. Det som är betydelsefullt är att det längre perioder var lite kallare. Det där med resonemanget att det bara har en stam och inte har frusit ner hänger jag inte riktigt med på, är det en hypotes du har eller vet du om hur det varit?


jag som läser dåligt visst skrev du tillbaka ,, menade det också .

Lotta kollar du på mina bilder ,, ser det ut som om det valnöstträdet frusit ner ??

ofta när växter fryser ner blir dom ju flerstammade och får ett rätt så risigt utseende då topparna fryser , detta träd på bild har inget av det utan en stam som är grov och välväxt med en snyggt växt krona .

för det träd ( ett av träden som jag fått nötter ifrån ) har ju varit utplanterat sen 50-60talet och varit med om riktigt riktigt kalla vintrar med flera nätter på -20c , här i zon 2 . som nu är ett ståtligt träd med en vacker korna utan att frysa ner alls eller tillbaka kraftigt .


jag har glömt vad vi diskuterar unsure.gif . nee det kommer jag nog på igen . lite rörigt

jag ville ju mest fråga några frågor till bigG .
Big Gardener
Linus. Som vanligt är du en mästare på att övertolka.

Att få att äkta valnöt har en tendens att få konstig grenbyggnad, delvis pga av infrysning av topparna till att...

"det är ett karaktärs drag i Sverige att alla äkta valnötter fryser i toppen var dom än är"

...var riktigt fin smile.gif

Utgångspunkten för denna diskussion är helt fel eftersom ni pratar om zoner. Zonverktyget är som de flesta av oss vet ett väldigt grovt verktyg och säger egentligen inte särskilt mycket. Vad vi i stället bör diskutera är ståndorter och mikroklimat. Växtplatser ser helt olika ut beroende på hur de är belägna. Ljusförhållanden, markförhållanden, vind, vattentillgång m.m. är väldigt individuellt för varje växtplats och påverkar alla hur bra en växt, t.ex. äkta valnöt klarar att växa. Den äkta valnöten behöver mycket värme för att växa bra och klara vintern. Även inom zon 3 och zon 4 kan vi genom åtgärder förbättra värmesumma och mikroklimatet för att få motsvarande klimat som inom zon 1 eller zon 2. Därför kan vi alla lyckas att odla växter som normalt inte klarat sig inom ett område som normalt betraktas som högre zontal. Även i zon 1 och 2 kan dåliga förhållanden som vindutsatthet, dålig dränering och skugga göra så att zonen motsvarar en betydligt högre zon son zon 3 eller 4.

Grön eller brun ved? Jag vet inte riktigt vad du menar med det. Tillväxten hos lignoser sker i skottspetsarna tidigt på säsongen med en örtartad tillväxt som senare på säsongen bli förvedade. Förvedningen är en förutsättning för att tilväxten ska överleva köldperioden. En växt som är placerad på en ogynsam ståndort (och inte kommer upp i nödvändig värmesumma) har inte energi nog att förveda sina skott ordentligt inför vintern. Följden blir därför att topparna fryser in.

Därför har jag inte någon större lust att diskutera växtzoner annat än i väldigt stora sammanhang. När det gäller ofta infrysta toppar och konstig grenbyggnad som följd av detta, menar jag att detta sker när den äkta valnöten är placerad på en för den dålig ståndort, vilken växtzon det än handlar om.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 02-03-2008, 19:54) *
Linus. Som vanligt är du en mästare på att övertolka.

Att få att äkta valnöt har en tendens att få konstig grenbyggnad, delvis pga av infrysning av topparna till att...

"det är ett karaktärs drag i Sverige att alla äkta valnötter fryser i toppen var dom än är"

...var riktigt fin smile.gif

Utgångspunkten för denna diskussion är helt fel eftersom ni pratar om zoner. Zonverktyget är som de flesta av oss vet ett väldigt grovt verktyg och säger egentligen inte särskilt mycket. Vad vi i stället bör diskutera är ståndorter och mikroklimat. Växtplatser ser helt olika ut beroende på hur de är belägna. Ljusförhållanden, markförhållanden, vind, vattentillgång m.m. är väldigt individuellt för varje växtplats och påverkar alla hur bra en växt, t.ex. äkta valnöt klarar att växa. Den äkta valnöten behöver mycket värme för att växa bra och klara vintern. Även inom zon 3 och zon 4 kan vi genom åtgärder förbättra värmesumma och mikroklimatet för att få motsvarande klimat som inom zon 1 eller zon 2. Därför kan vi alla lyckas att odla växter som normalt inte klarat sig inom ett område som normalt betraktas som högre zontal. Även i zon 1 och 2 kan dåliga förhållanden som vindutsatthet, dålig dränering och skugga göra så att zonen motsvarar en betydligt högre zon son zon 3 eller 4.

Grön eller brun ved? Jag vet inte riktigt vad du menar med det. Tillväxten hos lignoser sker i skottspetsarna tidigt på säsongen med en örtartad tillväxt som senare på säsongen bli förvedade. Förvedningen är en förutsättning för att tilväxten ska överleva köldperioden. En växt som är placerad på en ogynsam ståndort (och inte kommer upp i nödvändig värmesumma) har inte energi nog att förveda sina skott ordentligt inför vintern. Följden blir därför att topparna fryser in.

Därför har jag inte någon större lust att diskutera växtzoner annat än i väldigt stora sammanhang. När det gäller ofta infrysta toppar och konstig grenbyggnad som följd av detta, menar jag att detta sker när den äkta valnöten är placerad på en för den dålig ståndort, vilken växtzon det än handlar om.


skriv då att det handlar om dålig ståndpunkt du skrev enbart

''Så sant. Dessutom upplever jag att äkta valnöt kan få en väldigt konstig grenbyggnad på våra breddgrader, vilket delvis kan bero på infrysning av toppar.''

så skrev du .

du skrev inget om det var förvedad delar eller inte vilket jag pratade om att icke förvedad delar fryser bort även i zon 1 .. vilket du menar så nu hänger jag med dig . det jag menar med icke förvedad del = dvs dom delar som inte blivit förvedade till vintern

jag skrev bara med brunt och grönt för att lotta skulle förstå att jag menade örtade skott och skott med bark . skulle inte blandat in det .


jag pratade inte om zoner heller ,, Lotta skrev att en valnöt dog i zon 3 jag skrev att det har med läget,mark,försvagad växt att göra också.

men jag tror vi är inne på samma sak ,, bara att vi förstår varandra lite dåligt ibland .
Big Gardener
Absolut smile.gif
Ludvig Johansson
Det känns som ni benat ut ämnet ganska utförligt. Tänkte bara tillägga att det växer äkta valnöt i zon 5 (givetvis i ett hyfsat läge men inte i stadsmiljö, nära artificiell värmekälla eller med vinterskydd). Sorten är spridd över ett flertal botaniska trädgårdar och näringsintressenter i Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon