MB1965
Min nya merril har börjat få bruna kanter på en hel del blad, andra blir gula... är det normalt för årstiden i Zon 2.. ?

Detta är min första magnolia någonsin-fick en 2 meterspjäs i present, så jag är orolig för den...alla tips är välkomna !!!
jegi
Min merrills blad har både blivit bruna och ramlat av i zon 4. Och jag ligger väl lite före dig. Jag tror du kan betrakta det som normalt.
MB1965
jegi- tack! Då är det inget fel- onormalt wink.gif

Hur klarar din Merril zon 4 ?
jegi
Tack bara bra. Den stora prövningen står dock för dörren. Första vintern och våren väntar på den. Nu har ju i varje fall avmogningen gått som den ska. Tänkte täcka den med fiberduk framåt vårkanten.
Min Leonard Messel börjar också gulna och tappa blad. Däremot verkar praktmagnolian vänta på sig.
MB1965
Min flickmagnolia Susan har alla bladen kvar. Gröna friska och fina. Den tar mer tid på sig.

den skall få barrförne och täckbark senare.
jegi
Täckbark kanske inte är så dumt nej. Förutom skyddet ger det ju lite sur jord som magnoliorna gillar. Kanske ska prova det också.
Flyguy
Samma sak här, Sieboldii och Soulangeana har brunat till bladen rejält, medan en lite Susan tog lite mer tid på sig. Då räknar jag också med att det är normalt beteende, inför första vintern..... unsure.gif
stina
På min Sieboldii som jag har för första året har bladen brunat till sig ordentligt också. Lyssnade på varningsorden om rådjursframfarten på magnolior och fixade ett litet näthus igår till min. Hällde också en hög löv ner till den innan jag stängde i toppen. Vill INTE ha den uppäten nu när rådjuren hos oss blir modigare i takt med att alla i området börjar stänga sina stugor för vintern...

/Stina
MB1965
CITAT (jegi @ 08-10-2005, 14:30)
Tack bara bra. Den stora prövningen står dock för dörren. Första vintern och våren väntar på den. Nu har ju i varje fall avmogningen gått som den ska. Tänkte täcka den med fiberduk framåt vårkanten.
Min Leonard Messel börjar också gulna och tappa blad. Däremot verkar praktmagnolian vänta på sig.

Fiberduk gör ju att det blir varmare mikroklimat under så våren påskyndas under- blir den inte känsigare då pga vårtillväxten startar och det fortfarande kan vara markfrost? ?Är det inte skuggväv man skall använda för att undvika att dombränns av vårsolen + kyla (vätskebrist)?

Bark med lite lövtckning under blir en bra sur present nu på hösten. Bara inte barken ligger mot stammen och man kommer ihåg att ta bort löven:)

Jag skulle gärna ha en Praktomognolia men har ingen plats. Funderar på en Marillyn (Liliiflora "Nigra" x Kobus) eftersom den är så lik Liliiflora. Inte lyckats hitta den ännu i plantskolorna.
wolkenkrabber
min Sieboldii har flertalet chokladbruna blad, och många har fallit,

bor i Östersund, första året för den
ninnisky
Vår soulangena har inte fått några bruna blad än, den ser frisk och fin ut.
Dessutom har den ett par blommor - det brukar den ha vissa höstar.
Men den är ju så gammal så den kan nog inte skilja på höst och vår smile.gif
jegi
CITAT (MB1965 @ 09-10-2005, 13:48)
CITAT (jegi @ 08-10-2005, 14:30)
Tack bara bra. Den stora prövningen står dock för dörren. Första vintern och våren väntar på den. Nu har ju i varje fall avmogningen gått som den ska. Tänkte täcka den med fiberduk framåt vårkanten.
Min Leonard Messel börjar också gulna och tappa blad. Däremot verkar praktmagnolian vänta på sig.

Fiberduk gör ju att det blir varmare mikroklimat under så våren påskyndas under- blir den inte känsigare då pga vårtillväxten startar och det fortfarande kan vara markfrost? ?Är det inte skuggväv man skall använda för att undvika att dombränns av vårsolen + kyla (vätskebrist)?

Bark med lite lövtckning under blir en bra sur present nu på hösten. Bara inte barken ligger mot stammen och man kommer ihåg att ta bort löven:)

Jag skulle gärna ha en Praktomognolia men har ingen plats. Funderar på en Marillyn (Liliiflora "Nigra" x Kobus) eftersom den är så lik Liliiflora. Inte lyckats hitta den ännu i plantskolorna.

Ja, efter årets svinkalla mars (närmare minus 30 och snöfritt) så tänkte jag prova med fiberduk om det blir något liknande nästa år. Sen blir det nog säckväv i april tror jag.
MB1965
CITAT (jegi @ 10-10-2005, 19:29)
CITAT (MB1965 @ 09-10-2005, 13:48)
CITAT (jegi @ 08-10-2005, 14:30)
Tack bara bra. Den stora prövningen står dock för dörren. Första vintern och våren väntar på den. Nu har ju i varje fall avmogningen gått som den ska. Tänkte täcka den med fiberduk framåt vårkanten.
Min Leonard Messel börjar också gulna och tappa blad. Däremot verkar praktmagnolian vänta på sig.

Fiberduk gör ju att det blir varmare mikroklimat under så våren påskyndas under- blir den inte känsigare då pga vårtillväxten startar och det fortfarande kan vara markfrost? ?Är det inte skuggväv man skall använda för att undvika att dombränns av vårsolen + kyla (vätskebrist)?

Bark med lite lövtckning under blir en bra sur present nu på hösten. Bara inte barken ligger mot stammen och man kommer ihåg att ta bort löven:)

Jag skulle gärna ha en Praktomognolia men har ingen plats. Funderar på en Marillyn (Liliiflora "Nigra" x Kobus) eftersom den är så lik Liliiflora. Inte lyckats hitta den ännu i plantskolorna.

Ja, efter årets svinkalla mars (närmare minus 30 och snöfritt) så tänkte jag prova med fiberduk om det blir något liknande nästa år. Sen blir det nog säckväv i april tror jag.

Bra idé-Kanske skulle testa att sätta en Lilliflora i skyddat läge här i Z2 och packa in den i mars... en zon för högt kan inte vara SÅ svårt?

Mvh
jegi
Den lilliflora jag kollade på hos min plantskola stod det zon 1-2 på. Så kör hårt!
MB1965
tja varför inte:) Får bli i vår, tveksmt om de hinner rota sig före vintern nu. När jag slog upp lilieflora stod det att den klarar zon 2 i gynnsamma lägen.

Mvh
jegi
Jag läste en rekommendation om att magnolior inte var lämpade att planteras på hösten. Det stod i Vi i villa. Det framkom inte varför dock. De har ju känsliga rötter, möjligen var detta anledningen.
MB1965
Jag kollade upp det med höstplantering. Magnolior gillar inte att planteras i kall jord är huvudskälet - dessutom är det bra för dom att få rota sig under sommaren förhösten.

Så senvår är det bästa. Och då kommer en lillieflora "nigra" hem till mig biggrin.gif
BLÅKORN
Hej Magnoliavänner.
Av en händelse har jag planterat 7 Magnolior under hösten.
4 st hösten 2004 och 3 st 2005.
De frodas och växer bra, däremot stöttade jag dom noga, dom känsliga rötterna vill nog inte vagga i takt med vinden, men det vill ju inga rötter.
Sur eller basisk jord........
Jag är lite skeptisk till att magnolior skall ha sur jord, här på Öland växer stora exemplar av M, och hela ön består av kalk, men visst växer det bättre i fuktig torvrik jord.
Det går att köpa magnolior ympade på olika typer av rötter, Vim Rutten i Holland använder sig av en typ och en Österikare en annan.
Med olika rötter kan man få senare vårutspring och därmed en M som går i högre zon.
Jag har en M Daybreak som är ympad (V.Rutten) och en annan som är en M Daybreak hybrid, tiden får visa vad som är bäst.
Det var ett tag sedan jag läste om detta så detaljerna har bleknat, kanske någon annan som kan fylla i detaljerna om rotvalet?Tror det var en framstående Norrman som skrev om detta i STAs tidning.
Vill ni få riktig Magnoliafrossa så gå in på
WWW.magnoliastore.com
Någon som känner till mer om Österikaren?
Hemsida eller något liknande?
fruberglund
Vet inte vad jag har för sort men på min är det i alla fall en blomma på väg. Är en fin rosa knopp på biggrin.gif
Jan af Lisö
Enligt nordens största magnoloaexpert, Olav Kalleberg i Norge, så ympar magnoliastore på kobusrot, dvs deras magnolior skall klara sig i Sverige.

Däremot vet jag inte om övriga. Vem är Österrikaren förresten, du menar inte Otto Eisenhut i Schweiz ??

http://www.eisenhut.ch/home_en.htm
BLÅKORN
Ja det kan vara den jag tänkte på.
jegi
CITAT (fruberglund @ 21-10-2005, 08:20)
Vet inte vad jag har för sort men på min är det i alla fall en blomma på väg. Är en fin rosa knopp på biggrin.gif

Att döma av bilden i ditt album så skulle jag sätta en slant på Leonard Messel.
MB1965
Då var vårens magnolia beställd- M. Lillieflora "Nigra" 70-80cm hög. Leverans i slutet mars, början april. Vill inte plantera de hårt drivna köpeplanterna nu.

SÅ här ser den ut:


fruberglund
CITAT (jegi @ 22-10-2005, 00:07)
CITAT (fruberglund @ 21-10-2005, 08:20)
Vet inte vad jag har för sort men på min är det i alla fall en blomma på väg. Är en fin rosa knopp på biggrin.gif

Att döma av bilden i ditt album så skulle jag sätta en slant på Leonard Messel.

Tror du verkligen det? Jag tror mer på praktmagnolia. Leonard tycker jag har mycket smalare kronblad och den ser mycket mörkare rosa ut. Men jag är ingen expert smile.gif

Föll för Yellow Bird som jag hittade här på Odla, nån som har den?

Se bild här
MB1965
Jag har funderat på Yellow bird själv, men inte sett den i handeln. Skall visst vara tålig, och starkväxande och bli ett fint litet träd.

Trevligt med blomning samtidigt som bladen spricker ut.
fruberglund
CITAT (MB1965 @ 23-10-2005, 12:05)
Jag har funderat på Yellow bird själv, men inte sett den i handeln. Skall visst vara tålig, och starkväxande och bli ett fint litet träd.

Trevligt med blomning samtidigt som bladen spricker ut.

Zon I-II (III) stod det där jag kollade.

Blir helt klart en sån, kanske redan nästa år smile.gif
MB1965
CITAT (fruberglund @ 23-10-2005, 15:10)
CITAT (MB1965 @ 23-10-2005, 12:05)
Jag har funderat på Yellow bird själv, men inte sett den i handeln. Skall visst vara tålig, och starkväxande och bli ett fint litet träd.

Trevligt med blomning samtidigt som bladen spricker ut.

Zon I-II (III) stod det där jag kollade.

Blir helt klart en sån, kanske redan nästa år smile.gif

Det går ju bra att beställa nu för leverans till våren?

Annars har jag suktat efter M. "Gold Star" eller M. "Wada's Snow White" - men de är inte så lätta att hitta. Så jag antar att jag få beställa en till för vårleverans ... Tre magnolior tillsammans, mums biggrin.gif wub.gif wub.gif

mvh
jegi
CITAT (fruberglund @ 23-10-2005, 11:51)
CITAT (jegi @ 22-10-2005, 00:07)
CITAT (fruberglund @ 21-10-2005, 08:20)
Vet inte vad jag har för sort men på min är det i alla fall en blomma på väg. Är en fin rosa knopp på biggrin.gif

Att döma av bilden i ditt album så skulle jag sätta en slant på Leonard Messel.

Tror du verkligen det? Jag tror mer på praktmagnolia. Leonard tycker jag har mycket smalare kronblad och den ser mycket mörkare rosa ut. Men jag är ingen expert smile.gif

Föll för Yellow Bird som jag hittade här på Odla, nån som har den?

Se bild här

Hmmm...

Bild nr 14 tyckte jag liknade en Messel. Är blombladen tjocka? Det är dom på Soulangeana men inte på Messel. Färgen skulle kunna stämma på båda.

Yellow bird har jag också suktat efter, men jag hittade ingen i somras.
BLÅKORN
Har ni beställt från Holland?
Vad kostade det?
För er som gillar Gula Magnolior så kan jag rekomendera Butterfly.
Eller en Daybreak, ympad och blir ett litet snyggt enstammigt träd, dock ej gul.
Wadas memory är inte heller dum, kan vara lurig första vintern.

Glöm inte heller dom storbladiga sorterna, det blir lite mer tropiskt med en Tripetala.
BLÅKORN
MB 1965
Jag snokade i ditt album.
Tycker din Dillpion ser ut som en herrgårdspion, skall inte dillpionen ha mer just dill- lika blad?
jegi
CITAT (BLÅKORN @ 23-10-2005, 22:32)
Har ni beställt från Holland?
Vad kostade det?
För er som gillar Gula Magnolior så kan jag rekomendera Butterfly.
Eller en Daybreak, ympad och blir ett litet snyggt enstammigt träd, dock ej gul.
Wadas memory är inte heller dum, kan vara lurig första vintern.

Glöm inte heller dom storbladiga sorterna, det blir lite mer tropiskt med en Tripetala.

Jag har försökt få lite besked från Magnoliastore om härdighet utan framgång. "Hardy" blir ju inte riktigt samma sak här uppe. Andra tycks dock haft bättre lycka.
Det blir ju lite kärvare här i zon 4 än på Öland (Zon 1 va?) men skam den som ger sig!
Jag vill också gärna prova nåt storbladigt. Förmodligen blir det en beställning till våren.
MB1965
CITAT (BLÅKORN @ 23-10-2005, 22:36)
MB 1965
Jag snokade i ditt album.
Tycker din Dillpion ser ut som en herrgårdspion, skall inte dillpionen ha mer just dill- lika blad?

Jag har funderat på det-enl. plantskolan var det dillpion- får se när blomman kommer. Snoka på wink.gif

Några magnolialänkar ni antagligen har...

www.burncoose.co.uk
www.magnoliastore.com
www.eisenhut.ch
www.caerhays.co.uk

Gold star blir nästa beställning:
Jan af Lisö
Jegi, jag köpte min Yellow Bird hos
http://www.strelitzia.nu/
i Tumba/Stockholm. De kan kanske skicka en till dig, de hade Yellow Bird kvar i slutet av Augusti. Verkar vara ett seröst ställe, jag fick min YB utbytt då den 1.a tog sig aldrig. Den har några knoppar nu, men den har fortfarande gröna blad så jag är oroligt för dess avmognad.

Ring Strelizia gärna och fråga efter Hasse Eriksson.

Är det härdighet hos någon speciellt magnolia från MagnoliaStore du är intresserad av ?? Jag har nämligen kollat på internet efter flera olika sorter och det är mycket olika svar man hittar. Jag har försökt sammanfatta det i en excel matris, men klarar inte av att lägga ut den här på odla.nu.
MB1965
@ Jan jag kan testa att lägga upp filen om du vill.
mulle
CITAT (BLÅKORN @ 20-10-2005, 18:19)
Jag är lite skeptisk till att magnolior skall ha sur jord, här på Öland växer stora exemplar av M, och hela ön består av kalk, men visst växer det bättre i fuktig torvrik jord.

Här, på den åländska kalkjorden, finns ytterligare en skeptiker.
Surjordsväxter brukar protestera hejvilt eller totalt tappa livslusten då de konfronteras med mina odlingsförhållanden.
Magnolian tycks helt ha accepterat villkoren.
Mulle
fruberglund
Näää, nu fick jag ju beslutsångest. Yellow Bird eller Butterflies?
MB1965
CITAT (fruberglund @ 24-10-2005, 13:06)
Näää, nu fick jag ju beslutsångest. Yellow Bird eller Butterflies?

Av dom, Yellow Bird lätt!

biggrin.gif
jegi
CITAT (Jan af Lisö @ 24-10-2005, 10:46)
Jegi, jag köpte min Yellow Bird hos
http://www.strelitzia.nu/
i Tumba/Stockholm. De kan kanske skicka en till dig, de hade Yellow Bird kvar i slutet av Augusti. Verkar vara ett seröst ställe, jag fick min YB utbytt då den 1.a tog sig aldrig. Den har några knoppar nu, men den har fortfarande gröna blad så jag är oroligt för dess avmognad.

Ring Strelizia gärna och fråga efter Hasse Eriksson.

Är det härdighet hos någon speciellt magnolia från MagnoliaStore du är intresserad av ?? Jag har nämligen kollat på internet efter flera olika sorter och det är mycket olika svar man hittar. Jag har försökt sammanfatta det i en excel matris, men klarar inte av att lägga ut den här på odla.nu.

Jan, tack för tipset.
Jag vet inte om jag törs plantera någon magnolia så här sent. Jag beställer nog till våren och då kan jag ju prova Strelizia om jag inte får nåt napp på närmare håll.

Angående Magnoliastore, så håller jag lite långsamt på att gå igenom sortimentet. Jag kan ju återkomma till dig när jag har några jag funderar över.
Sen är ju din lista nu utlagd och länkad via annan tråd, men du får gärna maila excelbladet till mig, om det går bra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon