stickans
Har använt sök-funktionen men har några frågor som jag inte fann svar på här. Har pelargonerna ute fortfarande men nyss när jag var ute var det minus 1 grad, så det börjar bli dags att plocka in dom trots att dom blommar för fullt... :-(

1. Kan jag nu ta in dom och ställa dom inne permanent - eller behöver dom vänja sig, genom att t ex under en vecka plocka in dom i garaget nattetid och ut igen dagtid? Rumstemperaturen där dom ska placeras när jag tar in dom är ca 15-16 grader och dom ska stå i ett öster-fönster.

2. Min sambo är orolig för att hon sett några maskar på när hon lyft krukorna från fatet (Vissa av pelargonerna växer i rätt stora urnor som under sommaren stått på en uteplats med trädgårdsplattor). Hon tycker att det känns otäckt med maskar inomhus. Men dom kan ju bara leva i blomjorden så jag ser det inte som något större problem, eller?

3. Kan det vara till fördel att redan nu på hösten byta en del av jorden. Då kanske maskarna skulle komma bort också...

4. Är det till fördel att klippa ner pelargonerna redan nu - och, inte minst, hur långt ner törs man i så fall klippa ner dom? I våras tordes vi inte klippa ner dom mer än så mycket att det fanns skott kvar, men då blev det ca 150 mm långa och brunaktiga (mindre vackra) stjälkar kvar längst ner...
Carex
Jag brukar ta in dem direkt, ingen avvänjning för dem alltså, men om man vill ha det lite skonsammare så kan man vänja dem, ge dem bara inte mer frost.
Klippa ner plantorna får man ändå göra till våren, under vintern kommer de sätta långa rangliga skott, kanske bäst att beskära till våren?
Om du vill kan du byta jord, men om det rör sig om vanliga småkryp så tror jag inte det skadar dina växter.
En Pelargonia kan tåla att klippas ner ganska hårt, ca. en decimeter från jordytan, gamla stammar är tyvärr något man får finna sig i, de kommer döljas av grenar och blad nästa sommar.
Ett tips när man har krukor utomhus: på lite mer välsorterade plantskolor finns klotsar eller fötter som man sätter under krukorna, det höjer dem lite från marken så krypen inte kommer in, dessutom är det snyggt.
stickans
CITAT (Carex @ 12-10-2005, 11:43)
Jag brukar ta in dem direkt, ingen avvänjning för dem alltså, men om man vill ha det lite skonsammare så kan man vänja dem, ge dem bara inte mer frost.
Klippa ner plantorna får man ändå göra till våren, under vintern kommer de sätta långa rangliga skott, kanske bäst att beskära till våren?
Om du vill kan du byta jord, men om det rör sig om vanliga småkryp så tror jag inte det skadar dina växter.
En Pelargonia kan tåla att klippas ner ganska hårt, ca. en decimeter från jordytan, gamla stammar är tyvärr något man får finna sig i, de kommer döljas av grenar och blad nästa sommar.
Ett tips när man har krukor utomhus: på lite mer välsorterade plantskolor finns klotsar eller fötter som man sätter under krukorna, det höjer dem lite från marken så krypen inte kommer in, dessutom är det snyggt.

Tack för de tipsen!

Ett par funderingar... Du säger att en pelargonia tål att klippas ner till ca en dm från jordytan. Gäller detta även om det bara blir en gammal brun stjälk kvar efter klippningen, eller måste det finnas kvar av den gröna stjälken efter nedklippningen?

Det är faktiskt typ vanliga metmaskar, ca 15 - 20 mm långa, som vi sett vid på fatet under krukornas bottenhål....

Till nästa år får det bli någon form av klotsar under krukorna... :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon