Håkanbråkan
Hejsan,

Fullt upp i trädgården och nu har jag kommit till mina vindruverankor. Hur skall dessa beskäras och när skall detta göras?

från en som är ny med sin trädgård
Åsa, mälardalen zon 2
Är det vanliga vinrankor eller staketvindruvor?

Hur gamla är vinrankorna?
Håkanbråkan
Hej Åsa....

För att vara ärlig så vet jag inte...Vi köpte huset i aug. och nu har vi blå vindruvor i massor av klasor.
Åsa, mälardalen zon 2
Svårt att ge råd när man inte ser växten.

Om den förre ägaren har format vinrankan i någon speciell form klipper man in rankorna så 1-2 vilande knoppar finns kvar då behålls formen.

Har vinrankan fått växa mera fritt och är i behov av glesning så börjar man med att korta in årsskotten så 1-2vilande knoppar är kvar. Sedan tittar man på hur växten ser ut ser den tät och risig ut fortfarande så klipper man ur lite grövre partier så att växten blir luftigare.

Beskärningstid är under senhösten innan jul (det bör vara torr väderlek) när man ska klippa i förvedade delar.
Frasse
Passar på att fråga...

Planterade en vinranka i mitt växthus i somras. Det var nog i juli/augusti någon gång... så den har inte hunnit ta sig något särskilt. Ska jag göra några särskilda åtgärder för att den ska kunna övervintra på ett bra sätt? Vattning innan vintern? Övertäckning, skydd... Tacksam för alla tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon