Full version: Plommon Reine Claude
Susanne i Linköping
På kolonilotten har jag ett stort plommonträd med gula plommon, sorten är enligt en tidigare ägare Reine Claude. Det är bara det att det finns tre Reine Claude-sorter att välja på, och jag vet inte vilken av Althans Reine Claude, Reine Claude d'Oullins och stor grön Reine Claude.

Efter att ha läst den här sidan tror jag att jag kan utesluta Althans Reine Claude. Återstår d'Oullins och stor grön.

Stor grön ska ha "gulgrön färg, på solsidan violettröda punkter och prickar", stämmer rätt bra. Mina tenderar att vara gula när de blir rödprickiga, men då är de också övermogna.

Hittills har det inte spelat så stor roll vilken sort det är men nu behöver jag veta för pollineringens skull.

Alltså: kan Reine Claude d'Oullins också bli rödprickig som övermogen? Kan övermogna "Stor grön" bli helt gula?
cato
Det är inte lätt att skilja på dessa plommonsorter om man inte har plommon från båda att tillgå. Studera gärna Anton Nillson bok om plommonsorter. Där kan du kontatera att Reine Claude Quillins har en oval form, medan Grönt Reine Claude plommon är plattrunt, alltså lite tjockare än det är högt. Dessuton släpper kärnan lätt på Grönt RC. Det gör däremot inte RCQ.
Hoppas att det här kan hjälpa dej!
Hälsningar
CATO
Susanne i Linköping
Tack för tipset, den boken ska jag försöka få tag i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon