pollenper
Jag funderar på att bygga självvattnande krukor i hunralitersklassen, men har inte fullt kläm på hur de funkar.
Är det meningen att rötterna ska genom små hål hänga och dingla ner i vattnet eller ska vattnet kapilärt sugas upp i krukan?
Fenja
*skickar upp frågan*
Mvh
Fenja
pollenper
Tack för svaret.
Öh, vad menas? blink.gif
*Felix matte*
Så gör man ibland när man ser att en fråga blivit obesvarad smile.gif
man "tar upp den" (alltså skriver ngt i tråden) och hoppas att någon har svar att ge smile.gif
yenny
om man kollar på hur de vanliga självvattnande krukorna ser ut så är det ju små hål i de... och rötterna brukar oftast växa ner i vattnet... jag vet inte om det ska vara så... men det är så det brukar bli...

finns det ingen som vet bättre?
Micke
Ett enkelt sätt för den händige: För det första måste krukan vara absolut tät. Det är inget problem om man har ett plastkärl utan hål i botten, men är den av annat material (metall, keramik, terrakotta, även glacerad yta!) kan det vara bra att bestryka den invändigt minst 2-3 gånger med samma vattentätningsmaterial man använder till ytorna i badrum.

Därefter fyller man på ett lager lecakulor, täcker lagret med en bra fiberduk för att inte jorden ska sjunka ner i lecalagret, ordnar ett hål för ett rör som kan vara t.ex. en bit av ett kabelisoleringsrör (ser ut som ett smalt dräneringsrör, skär av det snett längst ner så att det inte suger fast i bottnen och fäst fiberduk runt ändan med s.k. silvertejp) och fyller på med jord och planterar.

Lecalagret i botten i kombination med röret ser till att det finns syre längst ner i krukan, vilket är viktigt i stora kärl (rötterna kan inte jobba utan syre), lecalagret har dessutom en god kapillärförmåga d.v.s. det ser till att vattnet på bottnen stiger upp genom fiberduken till jordlagret där rötterna finns. En del föredrar att vattna genom röret, jag rekommenderar bevattning genom hela jordlagret (annars torkar övre delen och det kan se tråkigt ut).

Micke
pollenper
Låter fint.
Lecakulor används i husgrunder då för sin fina kapillärbrytande och isolerande förmåga. Använder du leca så behöver du inte ha något plastfolie.
Det emotsäger lite vad du påstår. Jag säger inte att du har fel.
Men lite mer motivering kanske. Svårt att tro på det ena och inte det andra om du förstår vad jag menar. Vill gärna höra mer åsikter.
Vänligen Olle
Micke
Jaaa du, det var en bra synpunkt. Citerar faktiskt en av våra lärare i den trädgårdsskola jag studerar vid här i Finland, ska fråga henne för hon tar allt ifrågasättande av fakta på allvar. Hon har jobbat för ett av Europas största företag inom sektorn grönväxter i offentliga miljöer och säger att så här gör dom. Och eftersom jag själv sett en del av de växter hon skött (utan att veta att det var hon som skötte dem) i ett större köpcentrum har jag varit benägen att svälja det hon berättar. Om inte lecakulorna hade någon form av kapillärförmåga tror jag inte att hon skulle påstå just detta, men det är bra att höra skepticism - ska förmedla detta så får hon motivera sin ståndpunkt lite noggrannare...

Micke
pollenper
Kanske ett sätt at testa kapillärförmågan är at ta ett lecablock stoppa ena änden i vatten och känna efter hur högt det blir fuktigt. Ska försöka komma ihåg att testa det i vår.

Men grejen som din trädgårdskompis gjorde var att separera vattenbehållaren från jorden med duk som då förväntas suga fukt från behållaren.

Och säger någon att det funkar så kan nog jag testa också även om det strider mot mina kunskaper.

Jag har gjort en liknande fast jag använde grus, men jag kom aldrig underfund med om det var bra eller inte. Jag var väl hemma för mycket och vattnade regelbundet.
pollenper
Kom just på att jag hade en säck leca. Jag har tagit in en bit stor som en älgskit.
Torkar den nu i micron. Ska sen sätta den i en äggkopp med vatten får vi se om den suger något. kul!
pollenper
mad.gif Här skrev jag ett inlägg så verkar det vara borta mad.gif
Här är reprisen.
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...enper&pid=39016
Ska visa en kapsyl med lecakula i. Och efter nån timme är den ännu inte blöt ovanpå.
Jag utvidgade experimentet.
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...enper&pid=39017
Som synes är kulorna torra upptill. Ska bli kul att se hur dom är i morgon.
pollenper
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...enper&pid=39062
Nu har det gått en dag och lecakulorna har faktiskt sugit så de känns lite fuktiga , åtminstonde fem cm upp överst är de fortfarande torra, där hinner det kanske torka?
Lene i Fredrikstad (Norge)
Tilbake til det som det det ble spurt om.
Jeg lager hjemmelaget selvvanningskrukke på nesten samme måte, men med et par tillegg:
- jeg lager flere hull i krukken på høyde med bunnen av jorden = toppen av vannbassenget med lecakuler = der jeg legger undervanningsmatte. Det er så det ikke skal bli stående vann i hele krukken.
- Jeg legger lecakulene i gamle strømpebukser. Da er det lett å ta ut av og gjøre om krukken et annet år uten at lecakulene blander seg med jorden.
- Jeg fyller ikke opp hele bunnen med lecakuler (i strømpebukse), men lager litt vannbasseng med plastkasse som står oppned i tillegg. (for å få plass til mer vann og spare på lecakulene.)
- Jeg lar en flik av undervanningmatten gå helt ned i bånn av krukken, så den trekker opp vann til jorda også når det bare er litt vann igjen nede i krukken.

Altså: røttene er i jorda og jorda får vann fra undervanningsmatten som trekker vann opp fra bassenget i bånn av krukken.l

Dette er lett å lage, greit å bruke og jeg behøver nesten aldri å vanne.
KURT
Hålen du gör i krukan är ju till för att det inte skall bli alltför mycket vatten i krukan. Men på de krukor som man köper så löser de det genom att på "något" sätt mäta vattennivån i röret istället. Man borde kunna ha någon flottör i röret som mäter vattnnivån i krukan?
larry123
Till Lene i Fredrikstad:

Dina krukor verkar intressanta, men jag förstod inte riktigt hur du gjorde med lecakulorna och plastpåsen. Du har möjligtvis inte någon bild på din konstruktion.
Lene i Fredrikstad (Norge)
Inte plastpåse, men strømpebukse.
Kanskje det heter noe annet på svensk? - Jeg får gå via et felles språk laugh.gif Det jeg mener heter vel "panty hose" på engelsk.
Når bena i den fylles med leckuler holdes lecaen på plass, så knyter jeg igjen buksen og former "leca-pølsene" nede i bunn av krukken. Strømpebuksen slipper igjennom vann og luft.
Lene i Fredrikstad (Norge)
Nå skjønte jeg spørsmålet ditt - plastkasse på svensk er jo påse. Men på norsk er en plastkasse en låda, en back av plast.
noora
Det här med leca i husgrunder, vad jag har förstått så är det så att lecan trasporterar fukt utåt från husgrunden eftersom det är varmare inne i huset än utanför. Exakt hur det fungerar har jag inte koll på, men det borde ju inte emotsäga att leca har kapillärverkan, snarare tvärt om om ni förstår vad jag menar smile.gif

Jag har i alla fall märkt flera gånger att ett lager leca med vatten på botten blir genomfuktat efter ett tag. Så att bygga en självvattnande kruka med leca och fiberduk borde fungera utmärkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon