Cajo
Hej!

Jag har en 20 meter lång häck av norsk brudspiréa som sattes någon gång på 80-talet tror jag. Den är tyvärr dåligt skött tidigare och gamla grova grenar är beskurna i toppen med en massa "fågelbon" som resultat. Sista 3 åren har jag gallrat och försökt fixa till den, men den ser rätt trist ut från ena hållet. Nu undrar jag om det är någon bra idé att klippa ner den ända vid marken tidigt i vår? Tar det lång tid för den att komma upp igen? Nu är den 1.5 - 2 meter hög.

Eftersom jag har en vacker släntrabatt på baksidan så tänkte jag efter beskärning formklippa häcken åt det hållet och på andra sidan låta den växa lite mer fritt.
KURT
De brukar komma upp igen ganska fort när man besär dem radikalt. Och man skall som sagt inte beskära dem i toppen, det kallas "vaktmästarbeskärning" i beskärningslitteraturen.
katjoh
Eftersom du har hållit på och gallrat den i några år så finns det antagligen inte bara jättegamla grenar utan har även kommit upp en del yngre. Då kommer det säkert gå bra att kapa ner den helt och hållet. Det har jag gjort med min brudspireahäck några gånger när den blivit för yvig och risig.
Jag tycker egentligen de är vackrast de två åren efter en total nedskärning. Lagom hög och vackert böjda grenar. Jag tycker det är jobbigt att hålla på och glesa ur några grenar om året som man väl egentligen ska göra om man vill ha en friväxande vacker häck av brudspirea så jag brukar låta den växa tills den ser för risig ut och sedan kapa ner den helt. med lite gödning när den kapats kommer den snällt tillbaka.
MB1965
Jag brukar radiaklbeskära, skära ned den till marken efter blomningen. Stort jobb, har 28+26 +8 meter;)
Keya
Bara undrar.....hur länge dröjer det innan spirean är stor igen efter en radikalbeskärning.Har inte vågat mig på det eftersom jag är beroende av avskildheten den ger. men den börjar bli bra risig nu
Cajo
Tack för era svar! Då ryker häcken i vår, vi får stå ut med att tittas på av förbipaserande ett tag men det är det värt om häcken blir fin igen.
Du MB 1965, vilka otroligt vackra bilder du tagit!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon