Full version: balkongodlare
arnek
Jag vet att det här är en diskuterad fråga och jag har letat bland gamla trådar men svaren är inte tillräckligt lättfattliga för en sån som jag...

Mina balkongväxter är inpackade i wellpapp för vintern ute på balkongen. Jag har inte täckt dem ovanpå s a s. Nu vill jag ha klarhet i hur mycket som det skall vattnas under vinterhalvåret. Av alla goda råd jag hittat så förstår jag fortfarande inte om växterna skall ha vatten en gång i veckan, en gång i månaden varannan månad etc. "När det behövs, när de ser ledsna ut" i olika versioner är svar jag har hittat men det fungerar inte på mig för jag vet inte när det behövs.... hjälp...
Det är mest perenna kryddväxter (malört salvia lavendel etc) samt smultron som envisas med att fortfarande blomma och tillverka bär (stora bär jag hoppas inte genmanipulationen nått smultron) sidospår...
Tacksam för hjälp (det är tak över balkongen och därför regnar det inte på dem däremot kan det komma lite snö - när flingorna flyger och far såsom flingor gör). /A
Åsa, mälardalen zon 2
Det räcker om det är lätt fuktigt när det fryser på, när jorden är frusen ska du inte vattna alls. Det är när vårsolen skiner och marken börjar tina som man får se till så jorden är fuktig. Ev. kan du även lägga någon granruska ovanpå lavendeln el. dyl. för den vissnar ju inte ner till marken utan kan behöva lite skugga mot vårvintersolen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon