Full version: Höstfärgsgåta
Gossen Ruda
Tog den här bilden i eftermiddags vid sommaratugan för att visa men jag kan ju testa era kunskaper. smile.gif Vilka träd och buskar med höstfärger syns på bilden? Gäller mest den höga till vänster, den låga i mitten och den lite högre röda till höger.

Berith
Den höga till vänster är väl ett lärkträd. Dom andra var svårare att se. unsure.gif
Gossen Ruda
Ett rätt i alla fall. smile.gif
Kattgräs
Den röda till höger ser ut som en mycket liten lönn. Jag hade gissat på en ung ek om det inte vore för färgen. smile.gif

Den låga i mitten? Är det den som har en kal stam (asp?) framför sig? I så fall gissar jag på hassel.


Redigerar:
Eller vänta. Den röda är nog en rönn. Jag ändrar mig! En rönn. laugh.gif
Gossen Ruda
Det tar sig. Hassel är rätt även om det är en rönn som står framför. smile.gif
Den röda är varken ek, rönn eller lönn. Rönnarna är avlövade sen ett par veckor och lönnarna har bara några blad kvar, dom är dessutom gula hos mig. Står lite utanför bilden till vänster. Rödingen är för övrigt ett inhemskt träd.
askur
På rödingen till höger gissar jag på bok!
?
Gossen Ruda
Rätt! Alltså från vänster lärkträd, hassel och bok. Framför lärken står för övrigt en schersmin.
Hannele
Asp i mitten, ek till höger.
Big Gardener
Med det hängande växtsättet vågar jag till och med påstå att lärken är en japansk lärk, Larix kaempferi.
Cilla
Fin bild, kul fråga! Missade den innan alla svaren kom. Hasseln hade jag aldrig tagit, men lärken och boken.

Bilder som dessa får en att inse hur dundervackert det är på hösten!
Gossen Ruda
CITAT (Big Gardener @ 31-10-2005, 09:12)
Med det hängande växtsättet vågar jag till och med påstå att lärken är en japansk lärk, Larix kaempferi.

Mycket möjligt, jag har grävt upp plantorna i skogen. rolleyes.gif Jag satte 5 st i början på 70-talet. Ett dog, ett fick senare en granne men han har inte kvar det, 3 återstår varav 2 på min tomt. Dom är enorma. Ett par fröskott finns runtomkring.
Gossen Ruda
CITAT (Cilla @ 31-10-2005, 12:02)
Fin bild, kul fråga! Missade den innan alla svaren kom. Hasseln hade jag aldrig tagit, men lärken och boken.

Bilder som dessa får en att inse hur dundervackert det är på hösten!

Jo, men man får passa på. Lärkarna var gröna för bara en vecka sen och om ett par veckor ligger alla barren på marken.
KURT
Bok nämns inte så ofta när man talar om träd med vackra höstfärger. Men boken har ju dessutom mycket speciella vårfärger, och en stam som också är mycket vacker. Så bokskogar är väl värda besök både om våren och hösten t ex kopparhatten i skåne:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon