pyff
Har ett plommonträd i trädgården som är ca 3-4 år gammalt (köpte huset för ett år sedan så jag vet ej exakt). Förra året beskärde vi det inte och nu ser det för jäkligt ut...................Långa, tunna grenar som står rakt upp liksom, det är ingen bredd på trädet utan bara högt så att säga.
Jag är helt kass på detta med trädgårdsarbete så jag behöver hjälp! Är det okej att skära nu? Hur ska vi göra? Ska vi klippa långt in på grenarna eller?

HJÄLP HJÄLP! ohmy.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Stenfruktsträd beskärs under JAS = Juli, Augusti, September och man brukar inte beskära stenfruktsträd speciellt mycket. När det gäller unga träd brukar man mest se till så trädet har 1st topp och väl fördelade sidogrenar. Är det unga trädet mycket tätt så gallrar man ur lite grenar man toppar ej grenarna då blir trädet bara tätare. Om trädet inte har satt frukt ska man vara mycket sparsam med beskärning, beskärning stimulerar tillväxt och inte fruktsättning.

Tänk på att plommon har ett annat växtsätt än äpple de har långa grenar som böjer sig etc. låt trädet se ut som ett plommonträd och försök inte forma om det till att se ut som ett äppelträd det brukar inte bli bra i längden.


Kan även tillägga att man inte måste beskära fruktträd varje år och ditt träd är ju bara 3-4år så någon panik över beskärning är det inte.
pyff
Tack för ditt svar Åsa!

Jag läste någonstans att man beskära plommon så sent som till nyår...... stämmer inte det alltså?
Vi fick 5 plommon på trädet i somras. Det ser liksom ut som en eldgaffel...... fast med fler pinnar än på en elgaffel naturligtvis biggrin.gif
Tror du jag ska låta det vara ett år till?
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt lite nyare rön är det JAS som gäller för stenfrukter och har trädet bara en topp skulle jag låta det vara, ev. ifall grenarna är ganska böjliga skulle jag istället testa att böja ner grenarna framåt våren istället, det stimulerar fruktsättning.
pyff
Säkert knasig fråga, men jag är som sagt kass på det här............ rolleyes.gif
Du skriver om en topp, hur menar du? Trädet har massa grenar som är lika långa.
Åsa, mälardalen zon 2
Det ska finnas ett toppskott som är dominant för att man ska få det där snygga kronträdet med en topp. Har man ex. 2 toppskott som är lika dominanta kan man få ett V-format träd vilket inte är bra för blir det en stor och tung skörd och man har ett V i toppen så kan trädet lättare klyvas i 2 delar.

Om trädet har flera skott i mitten som är lika långa bör man beskära så att trädet bara har ett dominant toppskott, (beskärningstid JAS).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon