Full version: Cilla
fruberglund
Känner du nån i/runt Jönköping som är bra på att beskära träd och som kan hjälpa mig? Vill gärna ha tag på någon som är bra på sånt.

Gick nyss en trädgårdskurs och då fick vi se hur man skulle beskära fruktträd. När jag kom hem stod jag och tittade på mitt päronträd som är i stort behov av beskärning och fattade fortfarande NOLL!

Vet hur man ska göra och så men är helt ställd på vilka grenar jag ska ta bort osv. Trädet var planterat när vi köpte huset (3 år sen) och alla grenar växer rakt uppåt. Tror inte det blivit beskuret nån gång före vi köpte huset heller. De måste satt det strax innan de sålde, max ett par år tror jag. Trädet är inte alls stort men borde vara minst 5 år.

Får ångest när jag tänker på trädet som MÅSTE beskäras senast nästa år men jag vågar inte själv. I år var första året vi fick frukt, brukar vara några baggar som äter upp alla blommor men i år sprutade jag och klarade att få några frukter i alla fall. Smakade dock inte speciellt mycket.

Trädet är ympat så den grenen måste ju i alla fall vara kvar.
KURT
Sveriges Pomologiska Sällskap listar " Beskärnings- och ympningsexpertis", i olika delar av landet.
Betty
CITAT (KURT @ 08-11-2005, 10:57)
Sveriges Pomologiska Sällskap listar " Beskärnings- och ympningsexpertis", i olika delar av landet.

Ooops, inte en enda i hela Norrland - fast jag har hört sägas att "Vintern beskär fruktträden i Norrland..." rolleyes.gif
kerstin z5-6
men alla är inte med i den skriften .. sta har en arme av folk i alla fall här nere :9
Cilla
På de flesta orter finns en hel skader av människor som vill beskära. Långt ifrån alla dessa har hum om trädens biologi. En skader killar och gubbar i Stockholmstrakten beskär ofantligt många träd på vårvintern. Varje träd får någon halvtimmes misshandel med stor eller liten motorsåg.

När man väljer beskärare är det bra att be att få titta på de beskärningar som denne gjort tidigare.

http://www.tradgard.org/beskarning/frukttr...dsbeskarare.htm har beskärarna antingen det certifikat för fruktträdvård som finns i landet, eller har blivit rekommenderade av medlemmar i sin trädgårdsförening. Många av dessa sammanfaller med Pomologernas lista, som innehåller de mest aktiva beskärarna med någon sorts utbildning som hållits under modern tid.

Beskärning handlar minst av allt om vilka grenar man ska ta bort. I första hand gäller det att kunna se vad träden behöver, hur de mår på stället och varför de växer som de gör - eller inte växer. Lär man sig detta blir beskärning mycket lättare och roligare än att försöka beskära "alla grenar som går hit eller dit", som det ofta lärs ut på mindre seriösa kurser.

Få träd är i akut behov av beskärning. Akut är det om grenar eller träd riskerar att falla och skada människor och hus, men annars är beskärning ett ingrepp man gör när man kommit på hur man ska samarbeta med trädet på bästa sätt.

Hellre att ett träd får växa fritt ett par år till än att det får en beskärning av någon som inte tagit sig tiden att förstå hur trädet reagerar på olika typer av beskärningar.
fruberglund
CITAT (Cilla @ 08-11-2005, 16:06)
På de flesta orter finns en hel skader av människor som vill beskära. Långt ifrån alla dessa har hum om trädens biologi. En skader killar och gubbar i Stockholmstrakten beskär ofantligt många träd på vårvintern. Varje träd får någon halvtimmes misshandel med stor eller liten motorsåg.

Tack Cilla, precis vad jag menade. Vill ju inte ha någon som bara kommer hit och "misshandlar" trädet.

De som finns på listan, är det såna som jobbar med sånt? Tror du de åker ut och beskär eller är det mer hobbyverksamhet?

Fanns ingen i Jkpg men Hjo och Ulricehamn är ju inte jättelångt bort. När ska det göras i så fall, vårvintern (mars/april) eller?

Vad ungefär tror du det kostar, vad tar ni t.ex. för en beskärning? Inget exakt pris men kostar det typ 500 eller 5000? Lite grovt räknat?

Synd att du bor så långt bort tongue.gif
Betty
CITAT (fruberglund @ 08-11-2005, 16:50)
Fanns ingen i Jkpg men Hjo och Ulricehamn är ju inte jättelångt bort.

I den här länken finns en i Jönköping ju.
Sagosessa
Jag bor i Värnamo (7 mil från Jkpg) och anlitade en utbildad aborist och landskapsarkitekt ifrån Reftele när vi skulle beskära några ekar som stod på vår tomt inför husbygget.

Det kan väl inte riktigt jämföras med att beskära fruktträd eftersom han hängde som en apa i de stora träden smile.gif och faktiskt s v i n g a d e sig emellan dem med några slags linor.
Att beskära 3 ekar kostade 7 000 kr, men då var 2 personer inblandade i jobbet (en måste kontrollera linorna och säkerheten).

Samme kille ritade en trädgårdsskiss baserat på mina önskemål om växter och funktion med trädgården.

Kan varmt rekommendera honom, men jag har inte hans kontaktuppgifter här på jobbet och jag hittar honom inte i gula sidorna *konstigt* huh.gif
Bara säg till om du vill veta så kan jag nog fixa det.
Cilla
CITAT (fruberglund @ 08-11-2005, 16:50)
De som finns på listan, är det såna som jobbar med sånt? Tror du de åker ut och beskär eller är det mer hobbyverksamhet?

Fanns ingen i Jkpg men Hjo och Ulricehamn är ju inte jättelångt bort. När ska det göras i så fall, vårvintern (mars/april) eller?

Vad ungefär tror du det kostar, vad tar ni t.ex. för en beskärning? Inget exakt pris men kostar det typ 500 eller 5000? Lite grovt räknat?

Synd att du bor så långt bort tongue.gif

Hej Fru berglund,

Sagosessans arborist verkar bra, men det är inte alla arborister som beskär eller kan beskära fruktträd. Det bästa sättet att se om man tycker om en beskärare är att åka ut och titta på någon av dennes jobb. Tyvärr känner jag inte någon beskärare i J-ping.

De som står på Pomologernas och Riksförb Sv Trädgårds listor är de som antingen har så kallat Grönt Kort (certifikat efter klarad utbildning med examen) eller har rekommenderats av andra lokalt. Dessas jobb är värda att åka ut och titta på.

När man beskär ett träd beror på vilken effekt man vill ha. På vårvintern stimulerar man vegetativ tillväxt, vilket är vanligt att man vill på unga eller svagväxande träd. På sensommaren är trädets försvarsförmågor för snitt som bäst, vilket är bra om man ska göra många eller tvingas göra ett stort eller om det är en kräftsvampsrik miljö t ex.

Alla päronträd är individuella och står i helt unika växtmiljöer, samtidigt som de har en gemensam biologi med alla andra päronträd som gör att man kan tolka vad de behöver och hur man ska åstadkomma det man vill med det. Resonera därför med den trädvårdare du väljer innan jobbet görs.

Jag har för mig att Hannele länkade till en artikel som GP hade för ett par år sedan om beskärares olika priser. Jag tror det rör sig om 200-600 kr i timmen för de som jobbar seriöst med moms.
fruberglund
Tack för era svar! Ska ta tag i detta till våren smile.gif
KURT
Artikeln i GP om kostnader för trädbeskärning är nog den som länkars till här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon