Full version: Ölandstok
flowerpower
Har en, säkert mycket gammal, häckstump av ölandstok som ser bedrövlig ut, risig och gles. Hur kan man fixa till eländet? Klippa av hela busken ovan mark och hoppas den kommer upp ny och vacker? Eller gräva upp och plantera annat?

Vad göra?

//jessica
Cilla
Man kan beskära ölandstok ganska hårt och få lyckad, frisk föryngring om man samtidigt gödslar med kogödsel och vattnar i maj om det är torrt. Beskärningen gör man på vårvintern.

Andras ölandstokar har jag lyckats med, men mina egna två ser knappt ut som levande längre... Ölandstokar behöver helt klart mycket ljus för att utvecklas väl. Får de inte det är det ingen idé att pyssla med dem, då är det bättre att ersätta dem med en skuggtåligare buske.
KURT
Kort sagt så kapar man den alltså vid marken. Som underhållsbeskärning så glesar man ur dem genom att ta bort äldre grenar.
Danne_77
ja beskär du ner den på vår vintren ölanstokar tål hård beskärning. Du kan ju spara några grenar i värje som vatten dragare åt skotten som kommer sen.
Carex
Om den har en grov stam kan du ju klippa ner den hårt och behålla några grenar. Forma den på något snyggt sätt, den kanske aldrig blir någon "äkta" bonsai, men kan man inte få originalet kan man göra en snygg härmning!;)
Katti med torpet
Jag klipte bort rätt många gamla risiga grenar från vår ölandstok förr förra våren. Den sommaren såg busken för bedrövlig ut och inga nya skott kom men i sommras började den skicka nya skott så:
Ha lite tålamod, det kan ta ett tag innan den sätter fart igen efter beskärningen.
(jag gödslade inget, det hade kanske snabbat upp det hela lite)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon