Eva i Norrköping
Har köpt en liten pump till min lilla damm, men det är ju ingen filteranordning till . Och det ser inte ut som om man kan koppla på en heller. Skulle jag ha köpt en annan modell månntro? Eller kan man ha ett filter separat i dammen?
Jag är helt novis på det här, som ni märker....
TobbeGarden
Gå in på Vattenliv.nu eller aquainterior.se ,där finns det tips på Filter och pumpar .
Hans i Mälardalen
Om din damm är väldigt liten kanske det räcker med den lilla bit...
vad heter det?.... "skumplast" som sitter i nästan varje pump av normal storlek.
Om du däremot som jag har en lite större damm än den allra minsta så skulle jag rekommendera att du köper en reservdel som gör att du får två "uttag" till slangar från pumpen. Då kan du leda den ena till ett litet filter som lätt går att kamoflera uppe på land. Den andra har du möjlighet att göra vad du vill med.
Det finns många varianter av filter på marknaden idag. Jag skulle rekommendera ett med UV-lampa i. Det tar död på spår av vissa sorters alger. Precis som TobbeGarden skrev så kan man kika lite på internet först för att få sig en uppfattning om vad det är man vill ha.
Lycka till smile.gif

MvH
Ralf
Vet ej vad för pump du har, men om du har en dränkbar pump, så kan du ju knyta in den i ett paket av fiberduk. Jag har själv gjort så. Men fiberduken är ganska tät så hålen blir igensatta även av mkt mkt småmaterial
Wargen
Jag har en liten dränkbar pump. Den har jag "slagit in" med tunt metallnät så det blev ett litet paket. Har funkat hittills.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon