curman
Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig.

Nu har jag byggt en frigolitlåda till vindruvan på balkongen. Krukan som vindruvan står i är en 40-liters, runt denna är alltså frigolitlådan, och ett ca 3 cm hål finns i lådans "tak", så att stocken kan sticka upp där.

Sortens namn minns jag ej men den ska klara ner till -20 grade så det är en svensk sort med blå druvor (som var jättegoda i höstas).

Mina frågor är:
- Vad är era synpunkter på om den klarar av en smällkall vinter i en sådan frigolitbox? Att den ska klara ner till -20 grader gäller ju om den står i jorden...

- Hur vattnar man under vintern? Något vatten måste den ju ha. Jag har funderat mycket på detta men inte kommit fram till något.
Jag har vattnat den sparsamt den senaste tiden men snart blir det minusgrader...

PS Jag lägger upp en bild i eftermiddag!

Tack för all hjälp!!!
Alexander-VG-zon3
om den klarar -20 och du har de på en balkong så behöver du väl innte skydda den sen hade jag inte vattant den något alls .för jag har enh palm som står ute när det går ner måt en 5grader slutar jag att ge den vatte tills det bler högre plusgradedr för den slutar helt att växa å går in i vila så de behöver innte vaten .så jag hade någ inte get vindruvan ågot vatten smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
http://www.drakenius.se/sydligt_Vitis_vinifera.asp kan någ vara den du har smile.gif
Carex
Även om den ska klara så låga temperaturer tycker jag inte att du gör fel i att isolera den, som du själv sade gäller ju de angivelserna för jord och en fristående kruka är naturligtvis mycket mer utsatt än en jordplanterad. Jag skulle inte vattna när det är minusgrader, men om man iakktar klimatet ute så kan mna konstatera att det periodvis regnar en del i vårt land, så vatten behöver den förmodligen lite då och då. Just det är en knivig fråga.
curman
Hej igen, jag lyckades inte lägga upp någon bild. Är det någon som har något mer förslag på vad man kan göra med kruk-vindruvan på vintern?

Tack för era svar hittills.
Alexander-VG-zon3
Carex jag mennade så här när den klarar såå låga temuraturer så klarar denj det ändå för det är s lågt se kan en balkog vara skyddande åckso men som Carex sa kan du ju ha på frigolit för mer säker överlevnad det gör det ju inte sämre för den men vattna den inte smile.gif smile.gif om du bor nära kusten skåne så är det inngen fara för den här har det varit -7 som max å bor i kristanstad smile.gif
Alexander-VG-zon3
oj såg vad du skrivit (Helsingborg zon 1) smile.gif smile.gif
curman
Hej igen, jag undrar om någon som vet mer om detta, att förvara sådana växter i kruka utomhus över vintern - och att få dem att överleva...
Tack!
kerstin z5-6
Jag gissar att du har Himrod " en mkt tålig druva ..
Du vattnar sparsamt till dess att krukan är tjälad/om det överhuvudtaget händer , hos dej , nån längre period?

-Innan det händer ska den hållas åt det torrare hållet men inte helt torr-När den väl fryser så behöver krukan inget vatten
Frigolit under -, krukan närmast väggen + gamla mattor kan vara bra skydd
I din zon kommer våren tidigt -men vissa stockar vaknar sent -så misströsta inte
Du ska inte börja med för häftig bevattning förrän du ser att den rör på sig smile.gif
Krukodling ute i z1 ska gå bra
Skugga mot stark vårsol innan den vaknat
Lycka till med druvan
smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag tror inte heller det är nån fara med tjäle för jag bor i zon 2 i skåne det har varit väldigt milt väder under veckorna inann även denna vecka ska det ju inte var så låga grader här i natt +5c på natten som minst unsure.gif smile.gif jag har tat veck vinter skyddet runt min palm tills vidare så jag tror inte det är nån större fara för vindruvorna smile.gif unsure.gif men gör som kerstin z5-6 sa om det bler hårdare väder
curman
Tack för alla era svar. Jag ska leta upp en gammal matta... Hoppas den klarar sig!
smile.gif
Alexander-VG-zon3
ta en gammal lakan eler påslakan bätter ä en hård matta
solstickan
Hej!

Jag vinterforvarar (ursakta, men jag har inte de tre sista bokstaverna i svenska alfabetet pa min dator) mina mindre hardiga vaxter pa balkong och terrass pa foljande satt: direkt pa golvet intill husvaggen lagger jag 3-4 cm tjocka frigolit- skivor. Jag tar sen en stor svart sopsack, fyller denna i botten med torra lov som jag hamtar i skogen, staller ner krukan i sacken, varefter jag fyller pa sa mycket lov som gar in i sacken runt omkring krukan och over. Jag lagger sen ner det hela utefter husvaggen. Jag later sacken vara halvoppen och vattnar inte alls forran varen kommer. Detta har fungerat perfekt i flera vintrar inte bara for vindruvan utan aven for Blaregn (Wisteria), storblommiga Clematis och Hortensia.

Lycka till!
solstickan
solstickan
Glomde tala om att jag har zon 2-3.
solstickan
Alexander-VG-zon3
fast jag tror att dom klara sig fint med eller utan skydd nu även om det hhar snöat sä räker påslakan gott å väl med frigolit så kommer dom inte frys igäl eller nåt annat smile.gif smile.gif
curman
Tack allihopa för era svar.

Hoppas nu att den överlever.....och att vi får en mild vinter.

Vi älskar vår vindruva. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon