Full version: liten gran i kruka
lissa
Hej alla, Jag är helt ny här, och detta är mitt första inlägg. Nu hoppas jag bara att jag har kommit till rätt avdelning...
Jag har köpt en liten gran i kruka som står på balkongen. Nu vill jag ta in den och göra den julfin, men... jag har alltid hört att granarna går hårt på våra vanliga inne växter, så nu vet jag inte riktigt om jag vågar ta in den...
När jag började tänka på det, kom jag på att den kanske förstör alla mina växter på balkongen också unsure.gif
Vad anser ni ??? Kan jag ta in den ?? Borde jag ha den stående långt från resten av växterna???
karjo
Hej! Välkommen hit!

Jag vet inte varför den skulle vara farlig för de andra växterna (kanske den utsöndrar etylengas (=mognadsgas), men det tror jag inte), i så fall måste ju vanliga julgranar också vara farliga tycker jag. Så ta du in den och pynta, det hade iaf jag gjort.

Ang att ha den ute... Där tror jag absolut inte vara någon fara. Ev gaser eller smådjur fläktas bort eller finns där i vilket fall.

Så tycker jag. Lycka till! smile.gif smile.gif
Betty
Hej lissa, och välkommen hit! smile.gif
Jag har ingen aning om ifall granen är skadlig för dina krukväxter inne, jag har plastgran för jag vill inte ha in alla de tusentals småkryp som finns i och under barken på levande granar... Men en sak är jag i alla fall alldeles säker på och det är att det är absolut ingen fara för dina övriga växter på balkongen att ha en gran stående där ute. smile.gif
Åbo
Man brukar säga att man skall undvika att ha blommande växter i samma rum som julgranen (ex. orkidéer), just för etylengasens skull. Granen utsöndrar nämligen sådan. Gasen skyndar på blommorna, så att de vissnar snabbare (likadant med frukt), men nån större skada på andra växter gör den knappast.

En liten gran borde ju rimligen utsöndra mindre gas också, så ta du in den, men sätt inte snittblommor eller blommande krukväxter alldeles i närheten.
kristerh
Tänk bara på att om du tar in den i värmen, sätter den fart o tror att det är vår wink.gif det blir nog svårt att få den att trivas ute igen då, dessutom är luften inne så torr att den nog inte gillar det, speciellt om den är en riktig utomhusgran.
krister
lissa
Hej igen ..Tack för välkomnandet och för svaren.
Det var etylengasen jag var ute efter.. Skönt att veta att det inte är skadligt för andra växter. Blommande har jag bara ett par Ponsetias, men jag kan ju sätta dom långt ifrån varandra för att vara på den säkra sidan..
Betty, om den har lite kryp på sig kan kanske min Dionaea få sig en smakbit biggrin.gif biggrin.gif . Den håller visserligen på att gå i ide, men än har den ett par fällor öppna , och jag hoppas att den klarar av sin första vinter:D
Jag har också en konstgjord gran sen flera år, men när jag såg den här lilla tänkte jag att den skulle jag kanske kunna hålla vid liv även efter jul. Anledningen till att jag slutade med levande var, att jag tycker inte om nedhuggandet...men tycker att det är fullt OK att andra har stor gran..det ger en massa människor jobb.
Tack för hjälpen
smile.gif smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
hur sköter man en liten gran en som kommer från en skog typ hur vattnet ska vara i den krukan man sättern den i
zaaritha
Vanligt vatten!
lissa
Den är rätt nyinköpt. Hitintills har jag haft den ute på balkongen, och jag har sett till att den aldrig blir torr...det är enda information jag har fått tag i nu hoppas jag bara att den ska överleva på det viset smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon