Full version: Övervintra pelagoner
Wavedancer
Hej!

Jag har nyss registrerat mig här och tänkte ställa en fråga. Jag har en del pelarogonplantor som lever ett tynande liv på mina fönsterbrädor. Jag har tyvärr inget isolerat ytterförråd eller inglasad balkong så därför är dom tyvärr tvugna att bo på fönsterbrädan under vintern. Och varje vinter är det en kamp att hålla dom vid liv. Jag undrar om det är högre chans om de överlever om man klipper ned dom under vintern eller om man skall vänta med det till våren? De blir ju väldigt risiga under vintern och många blad gulnar och trillar av. De slokar också men jag vågar inte vattna dom för mycket (har dränkt tillräckligt många pelargoner för att lära mig vara väldigt sparsam på vintern). Så eftersom grenarna är rätt så kala redan så kanke det bäst att korta ned dom tänkte jag? Eller kommer plantan må ännu sämre då?
Åsa, mälardalen zon 2
Plantan måste ha sina blad för att överleva vintern de fortsätter ju fotosyntesa när de inte försätts i total vila (vid vila måste de förvaras vid runt +3-5C & mörkt). Klipp ner dem i vår istället då kommer det nya blad snabbt och det har blivit ljusare så växten snabbt kan samla in energi.
Swingtime
Om du har möjlighet så ge dom lite extra ljus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon