Full version: Klockranka?
Heleri
Köpte en Klockranka idag, men har ingen aning om hur den ska skötas. Planerar att ha den på balkongen senare, men vet inte när jag kan ha den utomhus, hur tålig är den? rolleyes.gif
/Helena
Betty
Klockranka är en ettårig slingerväxt som man kan ha både inne som krukväxt i söderfönster eller ute i lugnt och soligt läge. Den blommar på sensommaren med stora blå blommor. Den vill ha rikligt med vatten och näring flera gånger under odlingstiden. Avhärda den i några veckor innan du låter den stå utomhus.
Heleri
Jag är helt ny på det här med växter...att avhärda, vad innebär det? Är det så att man ska ta ut växten några timmar under dagen bara i några veckor eller?
Åsa, mälardalen zon 2
Avhärda betyder att man sakta vänjer växten vid utomhusklimat (temperatur, blåst, solljus) vilket i praktiken innebär att man bär in och ut med växterna i någon/några veckor. Det är bra att ställa växterna lite skuggigt och skyddat i början av avhärdningen ex. vid en husvägg sedan kan man gradvis ställa plantorna i ljusare och mera utsatt läge. Sedan när risken för frost är över så brukar man kunna plantera växten på önskad växtplats.

Fiberdukar är ett bra hjälpmedel speciellt ifall man inte har perfekta platser att avhärda, har man ex. en solig balkong kan man lägga över fiberduk så inte växterna bränns sönder under avhärdningen.
Heleri
Jag fick inte en enda blomma på min Klockranka förra året....men den var grön och fin i alla fall! smile.gif
kerstin z5-6
Den går fint att klippa ner och övervintra som krukväxt , då blommar den också tidigare nästa gång
Eva i Skåne
CITAT (Heleri @ 11-03-2005, 12:29)
Jag fick inte en enda blomma på min Klockranka förra året....men den var grön och fin i alla fall! smile.gif

Det fick inte jag heller, men så var det också en dålig sommar.
Några plantor, fyra tror jag, växte till en hel häck.

Jag kommer att försöka igen, men troligen inte detta året.
Grävde heller inte upp och tog in sad.gif . Det är så svårt med platsen till allt som går att övervintra inne. sad.gif
Betty
Inte heller jag tog in min klockranka för vinterförvaring men den var ju så lättsådd så jag sår troligen nya i vår. Mina plantor blev alldeles lila i bladen ungefär samtidigt som de första blommorna började slå ut. Jag trodde den blivit lite frostnupen men har senare fått höra att det finns både rödbladig och vanlig grönbladig klockranka.
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Betty @ 11-03-2005, 14:27)
Inte heller jag tog in min klockranka för vinterförvaring men den var ju så lättsådd så jag sår troligen nya i vår.

Lättsådd wub.gif
Jag har sått vit och det är inte mycket liv i den efter ett par månader wink.gif

/Ewa zon 4-5
Betty
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 11-03-2005, 14:57)
Inte heller jag tog in min klockranka för vinterförvaring men den var ju så lättsådd så jag sår troligen nya i vår.

Lättsådd wub.gif
Jag har sått vit och det är inte mycket liv i den efter ett par månader wink.gif

/Ewa zon 4-5

Jag sådde 24/3 -04 och skolade om dem första gången arton dagar senare, den 11/4 -04. Kanske du har råkat få för gamla frön...? unsure.gif
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Betty @ 11-03-2005, 15:08)
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 11-03-2005, 14:57)

Lättsådd wub.gif

/Ewa zon 4-5

Jag sådde 24/3 -04 och skolade om dem första gången arton dagar senare, den 11/4 -04. Kanske du har råkat få för gamla frön...? unsure.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Jag var så ivrig att jag köpte frön från Impecta i november
och fick "bannor" tongue.gif tongue.gif tongue.gif smile.gif smile.gif smile.gif av Helen i Piteå
hon väntade tills nya katalogen kom laugh.gif
Hon visste vad hon gjorde smile.gif

/Ewa zon 4-5
Helen i Piteå Zon 5
Om man lägger fröna 1 dygn i vatten , (dom blir ganska slemmiga) så gror dom lite lättare. Och jag misstänker att du får köpa nya färska frön Ewa rolleyes.gif och så på nytt. /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon