Full version: Öländsk buske !
Diana

Hejsan!

Söker information samt bild av en buske som finns vanligen på Öland men även i övriga landet. Den har gula blommor och busken blir ganska så hög och den vissnar ned mot hösten. Det namn jag fått skall tydligen vara Vegoragea eller liknande. Är det någon här som vet vad jag talar om ?
/Diana
blink.gif
Anders zon III
Vissnar ned mot hösten? Är det mer en ört eller menar du bara bladen?
Vild?

Berberis vulgaris?
Nutten
Hur ser blommorna ut? Form, storlek.....och bladform?
Diana
CITAT (Anders zon III @ 25-04-2003, 22:03)
Vissnar ned mot hösten? Är det mer en ört eller menar du bara bladen?
Vild?

Berberis vulgaris?

Det visade sig att namnet var fel. Min mammas väninna ringde igen och sade at den heter Negularia, men jag kan ej finna någonting med det namnet ? Det enda jag vet är att det är en Buske som är sällsynt och växer på Öland men finns även i övriga landet. Busken blir ganska stor ( hur stort den nu är). Mer vet jag ej.
sad.gif
Diana
CITAT (Nutten @ 26-04-2003, 08:53)
Hur ser blommorna ut? Form, storlek.....och bladform?

Har ingen aning, då det är en bekant till min mor som sagt vad den heter och min mor vill nu veta hur den ser ut. Men namnet var tydligen fel för nu skall den tydligen heta Negularia, men jag hittar inget med det namnet.
/Diana unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon