Full version: vill ha tips
belle
Hej. Jag skulle vilja ha ett tips på vad jag skulle kunna plantera på min stora gårdsplan. Som den nu ser ut är det bara en stor grusplan. hus+ ut hus ligger vinkel mot varandra och bildar ett u. Huset är 3 våningar högt och uthuset är på sina ställen 2 våningar. Mitt på gårdsplanen vill jag plantera något vackert träd, det får inte vara för litet pga att huset är så pass högt. Undrar om en skogslind funkar eller? Kanske blodlönn? Snälla kom med förslag!!::
Cilla
Hej belle,
Det finns en massa träd att välja emellan, men vilka beror på var i landet trädet ska planteras och vad för mark/ jord du har på stället samt hur du i övrigt använder grusplanen. Om du t ex kör med bilar där är det bra att för bereda marken för detta - rötterna kommer att sträcka sig ut åtminstone lika brett som kronan och få träd växer bra i hårdkompakterad jord.
Anders zon III
Skogslind är ju ett toppenträd om du har plats!
Cilla
Ser att du bor i zon 5 - då passar vissa sorter av lindar. Det är ett härligt gårdsträd - stort, mäktigt och om det inte beskärs eller beskärs rätt blir kronan prunkande tät. Dessutom är det ljuvligt när de blommar i juli - och blomstren ger det godast örteet.

Lind heter Tilia Cordata, och det finns många varianter osm ser helt olika ut och har olika härdighet. Tilia x europaea Koningslinde, kungslind, blir 20-25 meter högt och 12-15 meter brett. Det unga trädet har smal, pyramidformat krona som sedan blir mer rundad men behåller pryamidformade toppen. Blommar mycket rikt, och är härdig till zon 5.

Parklind, tilia x europaea Zwartze Linde, blir lika sotor och är mer symmetrisk i kronan som äldre träd. Grenverk är mycket märkt och upplevs som svart på vintern. Undersidan på bladen är grågröna. Blommar mindre, härdig till zon 5.

Mongolling, tilia mognolica, blir mindre, knappt 10 meter högt, härdig till zon 5.

Tilia platyphyllos, bohuslinden kan i naturen bli 40 meter hög! Knappt härdig till zon 5. Fantastiskt träd för dem som bor längre ned i landet och vill ha ett av Sveriges mest praktfulla träd på sin gård, sin äng eller i sin stora trädgård!
Hannele
Härligt det låter, belle!
En annan får tänka allting i miniatyr.
belle
hmm ja visst är deet härligt när man kan tänka stort men ibland blir det svårt...det lutar nog åt en skogslind tror jag.. rolleyes.gif
Cilla
Jag känner till en sorts blodlönn som klarar zon 5, men det kan finnas fler. Acer plataniodes Schwedleri klarar max zn 5, kan bli 18-20 meter höga, har oregelbunden kronbyggnad. Först är bladen purpurröda, sedan övergår de till mer grönt med röda nerver. Hela trädet är inte så mörkt rött som man kan se på andra sorters röd- och blodlönnar som planteras söderöver.
På hösten blir bladen purpurfärgade igen. Blommorma är illgula med lite rött i.

Betydligt mindre träd än linden alltså, och formmässigt kanske mindre ståtligt.
Lars
Är det någon som har sett någon snygg Schwedleri? De exemplar jag har sett (inte särskilt många) har haft väldigt fult växtsätt. Tycker inte att den borde kallas blodlönn, då mina erfarenheter är att den inte är särskilt röd. Då är Faassens Black ett bättre val, dock ej lika härdig. Baserat på mina erfarenheter skulle jag helt klart rekomendera linden framför en Schwedleri-lönn.

Hälsar Lars
Cilla
Jag tycker personligen inte att blodlönnen Acer Schwedlerii är särskilt spännande som solitärträd eftersom den har lite oregelbunden form och dessutom inte blir så mäktigt stor och tät som andra lönnar kan bli.

Men längs en gata kan den bilda en härligt ljusröd miljö, och dessutom blir det spännande eftersom bladen skiftar färg under hela växtsäsongen (först röda, sedan grönaktiga med rött, därefter röda till hösten). Längs gator kan det bli för mörkt med andra, mörkare blodlönnar.

Faasens black klarar zon 3 och kan inte odlas i zon 5 som belle bor i.
Ann i Göteborg
Hejsan

Jag kom närmast att tänka på hägg eller blodhägg när jag läste din fråga, men fler idéer beroende på dina önskemål - Hur stor är gårdsplanen och hur högt/brett träd vill du ha i slutändan?
belle
oj.. vad kan den vara.. ca100-150 kvm..alltså behövs ett ganska stort träd för att få rätt proportioner, huset är ju, som sagt, 3 våningar högt. Gårdsplanen består just nu av ett "hav" av grus. Trist och tråkigt, men vi har tänkt att anlägga lite gräs+buskar, rabatter och ett vackert träd. Jag har fastnat för skogslinden, tycker det är jättefint, och tror att det kommer attpassa bra biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon