Full version: Tråkigt
Thea
Tråkigt är vad det är när man inte kan planera inför balkong-säsongen, eftersom jag inte riktigt vet var jag kommer att befinna mig om ett halvår. Älskar min balkong, och har alltid stora visioner om kryddkrukor, blommor, och en i allmänhet grönskande tillvaro.. men det är såååå svårt att planera framtiden som student! Efter min examen om nån månad väntar jobbsökande och kanske flytt. Men det kliar ju i frösättarfingrarna!! smile.gif Jaherrejistanes, det är inte lätt! wacko.gif

Hoppas på lite förståelse och kanske tips om små miniprojekt som är mobila men roliga och kanske lite annorlunda! En kruka som har ALLT! wub.gif
kerstin z5-6
Det är roligt med fina krukor ! Kom igen du :)ta krukan på flyttlasset !
Alexander-VG-zon3
japp det kan du göra som kerstin sa ha ett mindra antal sen ta med dom till nästa ställe smile.gif smile.gif
Thea
ja, förutsatt att det är en balkong på nästa ställe. smile.gif Nä men egentligen kanske jag borde satsa på min egen lilla mobila oas.. en blandning av ätbart och njutbart som inte tar för stor plats eller väger för mycket. Vad nu det kan vara. unsure.gif
Alexander-VG-zon3
japp det måste jag ha om jag ska flytta trädgård eller balkong till min lägenhet rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif
Fenja
Kanske lite olika kryddörter: Gräslök, persilja, timjan, kungsmynta, citronmeliss och dragon. Kombinera med sådant som doftar gott: Heliotrop, grekisk lövkoja, narcisstobak, luktärtor och vitreseda till exempel.
Mvh
Fenja
Ophelia
Kryddor är roliga, bra och användbara. Testa med att ha två olika "kryddlådor". Men med torrare behov och den andra med lite mer blöta behov smile.gif

Själv ska jag fröså apelsintimjan smile.gif
Thea
Tack för tips!

Ophelia: apelsintimjan? Låter spännande, vad är det för "märke" på dom fröna?

Har två stora självvattnande krukor som skulle funka bra som kryddträdgårdar, enda kruxet är att det inte är något tak på balkongen och det är en viss översvämningsrisk eftersom de ju inte har nån dränering. Speciellt när man flyr fältet just pga regn. sad.gif Vad tror ni, kan man konstruera ett litet regnskydd? rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
regn skydd går säkert att gör apå nåt vis jag vet inte man kan väl öägga över palst sen höja upp det med pinnar eler nåt liknade wink.gif unsure.gif smile.gif smile.gif
Ophelia
CITAT (Thea @ 22-01-2006, 16:35)
Tack för tips!

Ophelia: apelsintimjan? Låter spännande, vad är det för "märke" på dom fröna?

Har två stora självvattnande krukor som skulle funka bra som kryddträdgårdar, enda kruxet är att det inte är något tak på balkongen och det är en viss översvämningsrisk eftersom de ju inte har nån dränering. Speciellt när man flyr fältet just pga regn. sad.gif Vad tror ni, kan man konstruera ett litet regnskydd? rolleyes.gif

Jag köpte fröna från Örtagården. Ska bli spännande. Gillar timjan smile.gif

http://www.ortagarden.com/katalog/T.html

Själv har jag en självbevattningslåda och en "torrlåda". Det märks att kryddor på balkongen behöver mer vatten även om det är torktåliga kryddor.
Thea
Ophelia: tackar!

Men det här med översvämning, jag är lite inne på att borra hål i krukan ovanför själva "vattenreservoaren", och så kanske överskottet rinner ut där? Kan man göra så?? blink.gif
Eva 33c
CITAT
Men det här med översvämning, jag är lite inne på att borra hål i krukan ovanför själva "vattenreservoaren", och så kanske överskottet rinner ut där? Kan man göra så??  

Javisst kan du göra så! Jag har självvattnande krukor som står ute hela säsongen och de är konstruerade just så- Funkar utmärkt!
Thea
Eva 33c: Grymt! smile.gif Då ska jag göra det. Ska jag göra flera mindre hål eller typ 2 större, spelar utformningen någon roll liksom?
Eva 33c
Jag är inte expert här, men jag tror på lite större hål, framför allt för att då vet du var vattnet rinner ut. Du ska ju ha den på en balkong och kanske behöver lite koll på eventuellt vattenflöde? På de 20 liters självvattnande hinkar som jag har finns det ett hål som är ca 1,5 cm. Sen har jag en ännu större plastkruka som vi gjort flera mindre hål i runt om. Det beror ju också på hur krukorna ser ut, vad som blir snyggast!
linvik
CITAT (Thea @ 13-01-2006, 22:37)
ja, förutsatt att det är en balkong på nästa ställe.  :)  Nä men egentligen kanske jag borde satsa på min egen lilla mobila oas.. en blandning av ätbart och njutbart som inte tar för stor plats eller väger för mycket. Vad nu det kan vara.  :unsure:

Om du inte har balkong så uppskattar de flesta om du ställer krukorna vid ytterdörren!
lissa
Jag har också borrat hål i mina krukor somstår under bar himmel, gjorde ett par relativt små just under den falska bottnen...ibland tar jag en spik och vevar runt lite för att hålla dom något så när öppna.

Det där vid ytterdörren låter bra, men det kan kanske vara lite frestande laugh.gif laugh.gif
Alltid finns det väl ett fönster där dom kan få tillräckligt med ljus...speciellt om det är kryddväxter du sår... smile.gif
Anna i Mjölby
Klart du ska satsa på lite odlingar i alla fall. När jag flyttade hit till stan, fick jag åka en extra vända med bilen för att få med mig mina tomatplantor. 18 mil enkel resa för tomatplantor... Ack ja. Vi ska inte tala om vad han jag numera bor ihop med tyckte om det. unsure.gif
Ewa L
CITAT (Anna i Mjölby @ 25-01-2006, 13:32)
Ack ja. Vi ska inte tala om vad han jag numera bor ihop med tyckte om det. unsure.gif

Ni bor ju i alla fall fortfarande ihop, alltså kan det inte ha varit alltför mycket. biggrin.gif laugh.gif

Det skall böjas i tid...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon