Full version: Sydbok ?
Exotic
Hej,

Jag var på Liseberg igår...köpte mig ett träd Sydbok. smile.gif Kul om någon här kanske har ett sådant täd,vill berätta lite om det . laugh.gif tongue.gif
Tack på förhand
Exotic smile.gif
Cilla
Vet du vad den heter på latin?
Exotic
Hej Cilla,
Det heter som så här ....................
Nothofagns antarctica,tror det stavas så ;o)))
kommer från Chile.

Exotic rolleyes.gif laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jättefin växt såg den i Alnarpsparken när jag pluggade på Alnarp, tyckte den luktade lite kanelaktigt inder vissa tider på året när man krossade bladen.

Nothofagus antarctica är härdig till zon 1-2.
Nutten
Vet inte så mycket om skötsel och sådant, mer än vad jag läste i Botanica:
de bör skyddas från stark vind och föredrar en djup, kemiskt sur jord. De bör planteras ut som små och helst aldrig planteras om. Direkt sol och rikligt med vatten är bra för unga träd.

Sydbok har ett variabelt växtsätt. Vissa blir brett koniska, andra växer mer som bonsaiträd!! Den sorten vi brukar ha i Sverige (syd-) är lövfällande. Den får vanligtvis en gul höstfärg.
rolleyes.gif
Exotic
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-04-2003, 21:09)
Jättefin växt såg den i Alnarpsparken när jag pluggade på Alnarp, tyckte den luktade lite kanelaktigt inder vissa tider på året när man krossade bladen.

Nothofagus antarctica är härdig till zon 1-2.

Det har just någon doft som man känner när man är nära det laugh.gif rolleyes.gif
Dem sa att vissa vrider sina grena.
Sen stamen ser ut som Tobblerone biggrin.gif tongue.gif laugh.gif smile.gif

Exotic
Hannele
Var hittade du träd, Exotic? unsure.gif
Ska till Liseberg på söndag.
Cilla
Lustigt nog finns just antarctican inte i mina uppslagsverk, men hittade den på nätet. Verkar vara ett härligt träd!


Exotic
Jag får ta och fota det så ni får se hur det serut idag tongue.gif rolleyes.gif

Hej Hopp Exotic
Exotic
Hej ,
Jag har fotat min Sydbok nu,tjaaa man kan se lite tongue.gif rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif titta in i mitt album Träd & Barr.
ha det /Exotic
Cilla
Ser mycket sirlig och fin ut!

Kolla när du planterar att den inte växt för länge i krukan och därmed fått rotsnurr. Om den har det - lös upp rottrådarna och klipp in de kraftigare som böjt sig. Sprid ut de finare i gropen, och plantera hela trädet högt. Bokar vill inte bli planterade djupt.

Ser ut som att sydboken inte de där "knixarna" på stammen som man kan se på andra sorters ungbokar.

yla
oj Cilla är det det omtalade ljuset från boken som du lagt in bild på
så vackert
Cilla
Ja... Visst blir man glad av det!
Exotic
CITAT (Cilla @ 28-04-2003, 15:07)
Ser mycket sirlig och fin ut!

Kolla när du planterar att den inte växt för länge i krukan och därmed fått rotsnurr. Om den har det - lös upp rottrådarna och klipp in de kraftigare som böjt sig. Sprid ut de finare i gropen, och plantera hela trädet högt. Bokar vill inte bli planterade djupt.

Ser ut som att sydboken inte de där "knixarna" på stammen som man kan se på andra sorters ungbokar.


Hej Cilla,

Javisst är den fin & söt rolleyes.gif Skall sätta den i helgen nu,och jag skall titta till de små rötterna .
Dem sa till mig att grenarna senar kan börja att vrida sig ....så man får se vad det blir av den.
Men just i denna familjen finns det flera ????

MVH Exotic smile.gif
Cilla
Jaså grenarna kan börja vrida sig - det låter intressant! Träd som vrider stammar och grenar ger ofta spännande former.

Just Nothofagus finns det fler av - N. betuloides, N, dombeyi, N. nervosa, N. obliqua, N. procera och säkert fler därtill! De tillhör samma familj som boken och är, förmodar jag, rätt nära släkt. Flera får oranga och gula höstfärger, några har gula blad på våren som övergår i grönt senare. Nothofagusarna kommer från Chile och Argentina och togs över till England i början av 1900-talet.
Cilla

Nothofagus antarctica lär ha balsamdoftande bark och blad, särskilt efter regn...

Hittade en sajt där detta stod om Nohtofagusarna:

Nothofagus, sydbok
Sydbokarna är det enda släkte ur bokfamiljen som kommer från södra halvklotet. Det har sitt ursprung i den sydliga jättekontinenten Gondwanaland och tack vare kontinentaldriften finns det idag representerat i Sydamerika, Nya Zealand, Australien och Nya Guinea. Sydbokar påminner en del om bokar (Fagus) men har ofta betydligt mindre blad. Frökapslarna liknar bokollon. Vissa arter är städsegröna medan andra är lövfällande.

De lövfällande arterna är mer köldhärdiga än de städsegröna men skillnaden är förmodligen inte så stor. Den lövfällande arten N. artarctica från södra Chile och Eldslandet förekommer ibland som prydnadsväxt i Sydsverige och Danmark. Städsegröna arter av Nothofagus kan växa jämsides med glaciärer såväl på Nya Zealand som i Sydamerika. De bästa städsegröna arterna är troligen de från södra Chile och Eldslandet och då framförallt N. betuloides och N. nitida och kanske även N. dombeyi. Arterna från Nya Zealand är inte lika härdiga. Den bästa arten därifrån är N. solanderi v. cliffortoides.

Även om de trakter som Nothofagus växer i är allmänt kyliga så förekommer det inte några extremt låga temperaturer där. Följaktligen passar Nothofagus bäst i västra Norge (förmodligen kan de växa ganska långt norrut) och på Färöarna. Möjligen kan de även klara sig på sydvästra Island. De kan säkert klara sig bra i Danmark och Sydsverige men de löper större risk för frostskador där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon