Full version: Snabbkompost
e_sedell
Hur komposterar man på snabbaste och efektivaste sättet?
kerstin z5-6
jamen .. det vet du ju -jordlimpa ..liten eller stor smile.gif LOL blink.gif
e_sedell
funkar det att göra en liten jordlimpa, det trodde jag inte. Jag trodde de var tvungna att hålla en viss stolek.
Gunnar
Oavsett vad det är som du vill kompostera, så ska du tänka på tre saker:
1: Det ska finnas tillräckligt med luft i komposten så att bakterierna kan andas
2: Det ska vara lagom med fukt i komposten. Det ska inte vara torrt för då konserverar du och det ska inte vara så blött att det kladdar sig samman för då kommer luften inte in i materialet. Det är då det börjar lukta och blir otrevligt i största allmänhet.
3 Det ska vara balans mellan näringsrikt och näringsfattigt material i kompåsten.

I min hushållskompost, som är en välisolerad kompost som heter Cipax, brukar jag ha mellan 40 och 65 grader varmt Då är materialet nerbrutet på 2 - 3 månader. I hushållskomposten är punkt 2 ovan mycket viktig. Nedbrytningen resulterar i väldigt mycket vatten så det blir lätt blött. Då ska du tollsätta strömaterial så att du får det lagom fuktigt. Strömaterial kan t ex vara sågspån, kutterspån eller material, gärna lite halvförmultnat, från trädgårdskomposten.

I min trädgårdskompost, som är ganska stor, några kubikmeter, och består av mycket löv. Jag räfsade nästan hela påskhelgen. En lövhög brukar vara både torr och näringsfattig. Därför behöver den fukt och näring. Jag vattnar lövhögen hela tiden som jag räfsar och sedan ser jag till att få dit näringsrikt material, t ex gräsklipp, potatisskal eller rens från trädgården, och då och då en skvätt från min urinseparerande toalett. Jag brukar gräva om högen en gång varje sommar, det sista jag gör på semestern. Skött påp det sättet har jag i regel över 40 grader i lövhögen från slutet på april till slutet på augusti då jag slutar tillföra nytt material. Då kan jag skörda i oktober.

I latrinkomposten, jag har en sån också, lägger jag innehållet i min latrintunna. Det är precis som lövhögen torrt och näringsfattigt. Därför behövs det fukt och näring. Det får jag genom att lägga i de delar av hushållsavfallet som jag inte kan lägga i trädgårdskomposten, t ek kött- och fiskrester, och en skvätt urin då och då. Sen har jag gott om mask i komposten. Latrinkomposten måste enligt kommunens bestämmelser ligga minst 6 - 12 månader efter sist påfyllningen av fekalt material (för att ev sjukdomsalstrande bakterier ska hinna dö) Därför har jag 2 latrinkomposter som jag växlar mellan och tömmer därför en gång om året.

Sen kan man ju diskutera om man behöver ha så bråttom. Det räcker ganska bra att tömma en gång om året, lämpligen så här års när man kan använda materialet i trädgårdsbruket.

Gunnar
kerstin z5-6
bredd 1,5 m -höjd- inte mer än 1,7 -längd valfri :1 meter eller 22meter laugh.gif blink.gif blink.gif blink.gif
Cilla
Erik,
Om du inte använder Gunnars metoder (som är ungefär desamma som mina), så kan du se till att alltid ha kompostmaterial till hands genom att plantera ekar. Jag har tre giganter och det finns närapå alltid en kompost kvar när jag planterar och jordförbättrar.

Jag tycker om att använda halvförmultnad, näringsfattig löv- och trädgårdskompost och blanda ut med brunnen gödsel. Då vet jag att jag inte behöver jordförbättra så mycket nästa år - för det oförmultnade håller mikrolivet och maskarna aktiva i rabatterna en längre tid

Min snabbaste kompost kan göra mig stressad. Om jag inte använder den lakas den ju ur och tappar sin näring... Tacka vet jag eklövskomposterna!
e_sedell
Okej då vet jag lite bättre. Jag trodde att löv var ganska näringsrikt, där ver man vad man misstar sig. Det frörsta problemet jag har är att jag inte vet var jag ska ha komposten, jag har ett ganska bra ställe nu, men det börjar bli för litet. Våran tomt är dessu¨tom helt öppen, än. Jag har börjat att planerat litegrann men jag har intehunnit så långt. Om jag får som jag vill så kommer det bli jättefint, men det kostar ju en del.
Gunnar Eriksson
Träden är sparsamma. De tar tillbaka så mycket som möjligt av näringen till träden innan de släpper löven. Men det hindrar inte att lövkompost ger ett alldeles utmärkt jordförbättringsmedel. Jag förstår mig inte på de som bränner löven.

Ett litet tips när det gäller treädgårdskomposter. Det säljs alldeles för mycket trådkomposter, som komposteringsmässigt är en styggelse. De bidrar ju bara till att materialet torkar ut, dvs konserveras. De kan förbättras om man klär dem med plast invändigt.

Gunnar
e_sedell
menar du med nät runt kanterna? Annars vet jag inte vad du menar med trådkompost........
tibello
CITAT (Cilla @ 29-04-2003, 03:05) *
Min snabbaste kompost kan göra mig stressad. Om jag inte använder den lakas den ju ur och tappar sin näring... Tacka vet jag eklövskomposterna!


Hur fungerar detta med att den lakas ur? Tappar näring?
Hur undviker man det?
Är lite orolig hur det blir med mina iom att jag inte har botten i mina komposter. Rinner näringen ner i jorden under komposten?

Ok tråden var inte så ny men iaf....
Eva i Västerås
Täck över istället, när komposten är färdig att stå till sig, så inte regnet sköljer ur näringen. Täck inte mot marken, då blir det bara plaskigt i botten, och maskarna kommer inte upp. Men se till att det inte är heltorrt innan du täcker. "Urkramad svamp" är klassisk beskrivning på lämplig fukthalt för komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon