Ingrid i Zon 2/3
I höstas nyanlade jag baksidan på mitt gavelradhus. Hann plantera en del men saknar fortfarande ett litet träd till planteringen med buskrosor och perenner. Det ska vara ett som inte blir stort, 3-4 meter högt, max 5. Självklart(!) ska det vara vackert året om, och gärna blomma i maj-juni, innan rosorna tar vid.

Börjar fundera på om den önskelistan är omöjlig med tanke på förutsättningarna: Zon 2-3 (Sollentuna), soligt läge, men blåsigt när vinden ligger på från norr eller söder (skyddat i väster).

Mina idéer har varit magnolia, blomsterkornell, körsbär, prydnadsapel och stewartia (trots att jag vet att alla dessa inte blommar i maj-juni), men jag är rädd att ingen av dessa kommer komma till sin rätt med tanke på blåst. Har blivit tipsad om rönn (carmencita t.ex) men det känns inte inspirerande. Jag har redan en fläder i närheten, och vill inte nog ha en till.

Någon som har andra idéer?
Big Gardener
Ett träd som skulle kunna fungera är vårkörsbär, Prunus subhirtella. Det är ett lagom stort träd som blommar med små blommor relativt tidigt. Har du lite lättare jord fungerar det säkert. Tyngre lerjord kan vara lite mer problematiskt. Zonen är inga större problem, men blåsten kan vara det. Det är svårt att bedömma.

En uppstammad körbärskornell, Cornus mas, är ett billigt och bra alternativ. Den är tålig och klarar de flesta jordar. Blommar fint, bär frukt (ätlig, men ej särskilt välsmakande) och har ett vackert bladverk.
Hannele
Frukträd på spaljé.
Ingrid i Zon 2/3
CITAT (Big Gardener @ 25-01-2006, 08:39)
En uppstammad körbärskornell, Cornus mas, är ett billigt och bra alternativ. Den är tålig och klarar de flesta jordar. Blommar fint, bär frukt (ätlig, men ej särskilt välsmakande) och har ett vackert bladverk.

Tack för tipset! Vacker struktur (stam och grenverk), men blommar litet för tidigt. Och min forsythia skulle nog få mindervärdeskomplex. Kornellen skulle kanske kunna ersätta forsythian...

Tackar också för tips från Hannele, men fruktträd på spaljé blir "fel" form. Jag vill ha ett träd med stam och krona.

Fler idéer?
Cilla
Jag är själv mycket förtjust i den härdiga körsbärskornellen som Birger tipsade om, både beskuren som en- och flerstammig, som stor buske och som stamträd. Men det är klart, den blommar samtidigt med forsythia och den är också gulblommande. Men du ska känna hur den doftar innan du väljer bort den... som mimosa! Passa på i april när du har vägarna förbi Bergianska, där står ett flerstammigt exemplar.

Minnena av det här trädet blir så starka att jag inte kommer på fler små uppstammade saker förutom slån och amalancher som ju blommar tidigr de också... Men slå här i forumet på små träd så får du de listor mm som vi skrivit ned förut!
Cilla
Rönnsumak, Rhus thypina kanske också kan spanas in, även om den är rätt vanlig här numera. Finns åtminstone två varianter, den ena skjuter rotskott och den andra färre eller inga alls.

Fast just det ja, den utvecklas inte så bra i vindutsatta lägen. Jag har en liten skrutt som står i söderläge och södervind, och den lever men inte mer.
Ingrid i Zon 2/3
Nu har jag fått hjälp med beslutet att byta forsythian mot Cornus mas, högre makt tipsade rådjuren!
(Jag hade ett litet experiment på gång: Hörde talas om uppstammad forsythia, tog en stickling och planterade den ca 60 cm hög i höstas. Men nu är den nog ungefär 30 cm hög igen - lite högre stam hade jag tänkt mig!)

Och jag funderar på att "bortse" från vinden. Det är ju inte så ofta det blåser från norr... Magnolia och blomsterkornell får jag nog avstå från men nåt annat ska väl gå att hitta på?
Ingrid i Zon 2/3
Rönnsumak som inte skjuter rotskott är intressant! Tack Cilla.
Någon som vet vad den heter?
MB1965
Nu har jag en rönnsymak- stor och välvuxen men den är inte så rolig egentligen- för lite blommor desssutom- funderar på att ersätta den med en magnolia...
Cilla
CITAT (Ingrid i Zon 2/3 @ 11-02-2006, 00:30)
Rönnsumak som inte skjuter rotskott är intressant! Tack Cilla.
Någon som vet vad den heter?

Hej Ingrid,
Jag tror att det var Ingrid från Västkusten eller Kerstin som skrev om de två olika sorterna í forumet för en tid sedan, kanske 2 år sedan. De enda jag hittar på nätet nu är Rhus typhina och Rhus typhina 'Laciniata' ('Dissecta') och den som bara heter Rhus Typhina, men jag har för mig att det finns en sort till.

Slå lite bland Sylvias artiklar på odla.nu också, hon kan ha skrivit om det.

Om det finns en icke eller mindre rotskottsbildande sort vet jag inte av egen erfarenhet. De rönnsumakar jag ser skjuter inte rotskott om de inte beskärs, och min egen som jag ville skulle bilda stora snår sprider sig inte det minsta.
MB1965
tänker du på Rhus glabra kanske?

Kolla de tre varianteerna här :

( sumak )

och... här!
Eva 33c
Ett litet träd som jag har och tycker mycket om är Crategus mordenensis 'Toba', ett art av hagtorn. Den har söta blommor som ser ut som små rosenbuketter i ljust rosa och sedan får den röda frukter också.
Jag skulle tro att den är ganska tålig. Jag har lagt in två bilder på mitt eget träd i mitt album. Tyvärr ingen i "helfigur".
Toba-hagtorn
Närbild blomman
Ingo
Enligt en handlares prislista finns det en art som heter rhus trichocarpa som inte skjuter rotskott. Zon III, fina höstfärger. Finns en del bilder på nätet om man Googlar efter "rhus trichocarpa".
Cilla
Just det Ingo, det är den jag hört om, Rhus trichocarpa. Själv har jag inte praktiska erfarenheter av den men det kanske någon annan här har.
tone
Körsbär verkar tåla vind bra. Jag har flera sorter på min havstomt. Jag älskar mitt Accolade. Det står att den ska kunna bli 4-6 m, men jag tvivlar på det om det blåser mycket. Mitt ser ut att bli 3-4 m.

Andra mindre träd som trivs hos mig är uppstammad häggmispel och uppstammad syren. (Det finns gott om körsbär, syrener och häggmispel i skärgården, så de verkar vindtåliga.) Rönnar och oxlar går bra men de kändes ju tråkiga.

Min gyllenlönn har också klarat sig tre vintrar, så det ser lovande ut. Den är ju ljuvlig, men trivs inte med full sol. Jag tror att det kan gå att prova andra lönnar också. Flikbladig fläder - Sutherland golden har också klarat tre vintrar. Mitt silverpäron har stått i sex vintrar. Jag ser att det står 5-7 m i litteratur, men det kommer den inte att bli hos mig. Den växer mycket långsamt är ca 2 m idag, men riktigt fin i formen.

Jag har provat japansk magnolia, men den verkar inte trivas i blåsten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon