Full version: medelhavs växtrer
Alexander-VG-zon3
hej hej
när ska man ta veck dom från vintervilan
och när brukar ni ta ut dom utomhus
själv tänkte jag göra så att när jag ska pplanteraom dom andra kannkse jag ska ta veck dom från vilan då sen kankse sätta ut dom när det inte är frost mer
eller vad tyckerni har ni några förslag på hur man ska göra
smile.gif smile.gif tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det optimala är nog om de får stå ljust och svalt ända tills det är dags att börja avhärda dem och sedan åker de ut utomhus dygnet runt och kommer aldrig in i torr och varm bostadsmiljö.

I maj kan många av mina växter åka ut men de hamnar först i inglasat uterum och där blir det inte minusgrader ifall det blir nattfrost så jag kan slänga ut växterna tidigare än jag kunde förut då uterummet inte var inglasat.
Alexander-VG-zon3
oki så jag kna börja avhärda dom å dagran men sen ta in dom om det bler nattfrost sen efter det inte bler mer nattfrost kan jag låta dom vara ute helt .så i redna i mars,april kan jag börja avhärda dom kankse smile.gif smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Så fort det är runt +10 borde man kunna börja ställa ut dem på dagarna men man får tänka på att det kan snabbt bli kallt på kvällarna under våren.

Mars-april låter tidigt för mej men jag bor ju längre norrut och här kan det ju vara ganska många minusgrader och snö i mars och det har ju hänt att det varit väldigt kallt även runt valborg.
curman
Tänkte bara tipsa om en gammal tråd som handlar om medelhavsväxter:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...b1ee38a81e84a4e

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon