Full version: Hur forma denna Lager
Eva St
wacko.gif wacko.gif
Funderar på hur jag ska formklippa denna Lager. Vill helst ha en på stam men det är ju många stammar så jag funderar på att formklippa den på något annat vis istället Pyramid eller andra förslag och hur gör jag
Eva St
Fenja
Vilken underbart fin planta! wub.gif Jag beskär min lager där jag vill att den ska grena sig och det gör den snällt, sedan får man hålla efter allt eftersom den växer. Den verkar tåla toppning bra, så jag gissar att det bara är att sätta sekatören i den och börja forma.
Mvh
Fenja
Carex
Hur många stammar har den? Hur tjocka är de? Om du vill forma mera än genom klippning så finns koppartråd som används till bonsaier, finns att köpa på välsorterade ställen.Lite lätt lutande skulle jag säga kunde bli en bra form, med en huvudstam och några få till. När man odlar bonsai brukar man ofta försöka få till så det blir ett ojämnt antal stammar eftersom det är enklare att få snyggt, men det är självklart en smaksak.
Alexander-VG-zon3
japp den var verkligen en fin växt .men jag hadde nog bara klippt den så den ser mer träd aktig ut typ som om man stamar upp dom stamarna så den får en treädkrona fast annars är den lika fin utan att man klipper som den är nu tongue.gif rolleyes.gif wub.gif
Eva St
CITAT (Fenja @ 07-02-2006, 22:39)
Vilken underbart fin planta! wub.gif Jag beskär min lager där jag vill att den ska grena sig och det gör den snällt, sedan får man hålla efter allt eftersom den växer. Den verkar tåla toppning bra, så jag gissar att det bara är att sätta sekatören i den och börja forma.
Mvh
Fenja

Har ju haft den i många år och jag klipper lite då och då men jag får ju ingen fason på den tycker jag
Eva St
Eva St
CITAT (Carex @ 07-02-2006, 22:42)
Hur många stammar har den? Hur tjocka är de? Om du vill forma mera än genom klippning så finns koppartråd som används till bonsaier, finns att köpa på välsorterade ställen.Lite lätt lutande skulle jag säga kunde bli en bra form, med en huvudstam och några få till. När man odlar bonsai brukar man ofta försöka få till så det blir ett ojämnt antal stammar eftersom det är enklare att få snyggt, men det är självklart en smaksak.

Den har nog ett par lite tjockare stammar och 4-5 lite smalare. Hur menar du att jag gör med koppartråd för att få den som Bonsai
Eva St
Eva St
CITAT (flaxss @ 07-02-2006, 23:13)
japp den var verkligen en fin växt .men jag hadde nog bara klippt den så den ser mer träd aktig ut typ som om man stamar upp dom stamarna så den får en treädkrona fast annars är den lika fin utan att man klipper som den är nu tongue.gif rolleyes.gif wub.gif

Det är lite det jag har varit inne på för jag ville ju egentligen ha den som ett stamträd men trodde det var svårt eftersom det var flera stammar hur gör jag då
Eva St
Alexander-VG-zon3
kan du inte dela växten så du har två krukor .sen bara stamma upp typ så du har 2-3 uppstamade i en kruka typ alla stamar så funkar det fast det är många .för så har jag stammat upp andra växter inann smile.gif smile.gif tongue.gif
Eva St
Låter ju inte alls dumt. Klarar den att jag skär den mitt itu då för jag inbillar mig att allt är som enda stor rotklump och när är i så fall bästa tiden för det
Eva St
Alexander-VG-zon3
jag hadde nog försökt att sära eller dela på rötterna å bekära rötterna lite men om du ska bekära rlötterna så får du vänta med bladvärket å grenarna för annars bler det för stor chock för den smile.gif smile.gif
natti natti
Alexander-VG-zon3
du kan bekära rötterna samtidigt som mplantering det gör jag sen omplantera jag vid sprotlovet typ slutet av månaden smile.gif smile.gif
Eva St
Oki då lugnar jag mig till slutet av månaden men då jästrar
Eva St rolleyes.gif rolleyes.gif
Carex
Även om du inte vill forma den som en regelrätt bonsai kan man låna lite teknik. Koppartråd används till att forma grenar, böja och så. Men köp en som är speciell för det ändåmålet om du tänker prova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon