noora
Det är så många olika saker man "ska" blanda i jorden nuförtiden... Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut alla begreppen? smile.gif

Vattenkristaller ska man ha för att hålla kvar vattnet, så långt hänger jag med. Har Perlite eller Vermiculite liknande effekt, eller har man dem bara i jorden för att förbättra strukturen? Vilken är bäst i så fall? Vad är det för skillnad? Kan man ha både vattenkristaller och Perlite eller Vermiculite?

Är Perlite/Vermiculite bättre eller sämre i jorden än små leca-kulor?

Är det bara Vermiculite eller sand man har till att täcka sådder (om man inte täcker dem med jord)?
Lady Hamilton
Jag tycker att du verkar ha "full koll" på saken laugh.gif
Vatten kristaller=Håller fukt i jorden (kan jag använda i jorden när plantorna skolas om)
Vermeculite= Kan användas till täckning av sådder
Vermeculite/Perlite tillsammans= Jordförbättrare (Blandar jag i om det inte redan finns i jorden)
Jag blandar även i lecakulor om det inte redan finns i jorden
noora
CITAT (Hamilton @ 08-02-2006, 14:42)
Vermeculite/Perlite tillsammans= Jordförbättrare (Blandar jag i om det inte redan finns i jorden)

Så det är ingen större skilland på dem som jordförbättrare? Jag försökte läsa på påsarna i plantskolan men kom inte fram till vilken det var jag egentligen ville ha. Till slut köpte jag båda, och nu sitter jag och undrar vad jag ska göra med dem tongue.gif Dessutom har jag en ask vattenkristaller som jag blev osäker på om de kunde/skulle användas samtidigt med annat...

Menar du att det finns jord som har Perlite eller Vermiculite färdiginblandat?

När vi nu är inne på detta ämne, kan man täcka även "ytliga" sådder med Vermiculite (dvs frö som normalt inte ska täckas med jord efter sådd)?
Lady Hamilton
Perlite finns i vissa jordblandningar, annars rekommenderas det 20% av varje och 60% jord.
Frön som är ljusgroende, inte ska täckas med jord täcker jag inte alls.
Men jag täckt de frön som bara skall täckas "tunnt" med jord. Men jag tycker att det fungerar bättre med ett "tunnt lager jord"

Kristallerna brukar i allafall jag inte använda förrens plantorna är i sina "sista krukor" eller när jag planterar dem i urnor och krukor för sommaren
noora
Tack, nu känner jag mig klokare, eller i alla fall mer upplyst smile.gif Så får vi se vilka växter som får "äran" att få prova på dessa för mig helt nya ämnen i sommar wink.gif Chiliplantorna skulle nog säkert gilla lite fluff kring rötterna i alla fall, de klagade så tydligt när jag försökte dränka dem förra året...
Betty
SwellGel=vattenkristaller blandar jag i jorden till krukväxter både inne och ute som kräver mycket vatten och/eller täta vattningar. Från samma företag beställer jag BasketMate - en blandning av långtidsverkande gödning och vattenkristaller - perfekt till Fuschior i ampel ute! smile.gif
kerstin z5-6
Till frösådder fördrar jag perlit Hasselfors S-jord är färdigblandad
Gurkan
Jag täcker inte sådder med perlite (efter tips i annan tråd) men väl det kommit upp små plantor, jorden håller sig jämnfuktig i krukan och torkar inte ut allt så snabbt som om jordytan är bar.

Kolla "perlitetråden" från häromveckan i Småprat om trädgård.

Jag har inte köpt 200l säcken (än) som jag skröt om där. laugh.gif

Tänk på att perliten sprider ett förskräckligt flyktigt damm när man häller upp. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon