Full version: Stenklot med fontän
Maria zon 6
Någon som har tips och erfarenhet av genomborrat stenklot med fontän?
Vart finns det att köpa och till vilket pris?
Kalle Mandelstam
Priset beror lite på vilken storlek på klotet du vill ha. Har sett klot mellan 500 till 1000 kr ca, inkl. pump, fundament och plasttunna.

För att få ett bra flöde får man ofta täta mellan slangen och stenen, så att inte vattnet tar smitvägen tillbaka ner i hålet.

mvh

Kalle
Maria zon 6
Oj, så bara klotet kan kosta upp till 1 000:-, jag behöver dessutom pump m.m - låter som det kan bli ett dyrt projekt det där... sad.gif
Betty
CITAT (Maria zon 6 @ 09-02-2006, 14:20)
Någon som har tips och erfarenhet av genomborrat stenklot med fontän?
Vart finns det att köpa och till vilket pris?

Granngården sålde såna förra sommaren, har sett såna på handelsträdgårdar med. Modeller och priser varierar beroende på modell och storlek, det finns rätt mycket att välja på. smile.gif
KURT
Jag tror att det finns billigare alternativ på byggvaruhus, annars kan man ju också göra en egen. Ev får man hyra en kraftigare borr, men har man bara det så är det inget problem att borra genom en sten.
MariaS
Tänker väl inte ha ett stenklot själv. Däremot var vi i skåne i höstas och blev "vill-ha-sjuka" på stenpelare med fontän, men priset blink.gif
Efter lite samtal, titt i plånboken och förråden, tog vi helt enkelt några avloppsrör i plast (16cm i diameter) Hängde upp en dammvattenslang i mitten, blandade cement med färgpigment och vips hade vi flera stenpelare för bara en hundring rolleyes.gif
Närmare bestämt en svart och en vit. Tänker "plantera" dessa i en damm med en Yin och Yang ö i mitten. Pelarna är förstås märkena i halvmånarna.

MariaS
Immix
Låter spännande Maria S. Har du någon bild?
MariaS
Tyvärr är det en massa vitt elände ivägen. Hoppas på en snabb och varm vår.

MariaS
cato
Jag hade en "Hilti" (stor stenborr) lånad och passade på att genomborra en snygg nästan rund sten, men sen kom jag på ett i mitt tycke bättre förslag. Jag tog en gammal kvarnsten i stället, som jag ledde vattnet igenom.
Se bild på min hemsida. Själv tycker jag att resultatet blev bra.
Hälsningar
CATO
Maria zon 6
Bra idéer !!!
Nämnde för maken att OM vi hade haft en stenborr så hade vi kunnat göra en egen stenfontän. - Inga problem, sa maken, det går att borra sten med min Hilti!

Jippi, sa jag! laugh.gif Hade jag ingen aning om...
fruberglund
CITAT (cato @ 19-03-2006, 21:06)
Jag tog en gammal kvarnsten i stället, som jag ledde vattnet igenom.
Se bild på min hemsida. Själv tycker jag att resultatet blev bra.
Hälsningar
CATO

Jag hittade inte bilden, vart är den?
cato
Kvarnhjulet med porlande vatten ser du i vårt japaninspirerade hörn.
Leta ganska lång ner bland trädgårdsbilderna!
Där finna även ett annat exempel på porlande vatten.

Hälsningar
CATO
Leia
Vilken vacker trädgård du har Cato!
fruberglund
CITAT (cato @ 20-03-2006, 20:19)
Kvarnhjulet med porlande vatten ser du i vårt japaninspirerade hörn.
Leta ganska lång ner bland trädgårdsbilderna!
Där finna även ett annat exempel på porlande vatten.

Hälsningar
CATO

Ja, nu hittade jag det! Fint biggrin.gif

Gillade verkligen det ni hade gjort med cementrören biggrin.gif

Åhhh, jag är såååååå avis tongue.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon