Margaretha
Min Nerium har farit illa på balkongen - trots fläkten som ska hålla fem grader. Förra vintern gick jättebra. Men inte den här vintern - de flesta blad ser frusna och grådaskiga ut, en del faller av själva .

Jag går och tittar och funderar på, om jag ska plocka bort alla dessa fula blad - och vad som i så fall händer. Den skjuter högst upp så den lever. Men kommer det nya blad - längst grenarna eller stjälkarna - om jag tar bort de gamla - eller är det bättre att klippa ner den riktigt ordentligt? Så att den får börja om.

Har någon en teori? Eller kanske praktisk erfarenhet?
igl
men har fläkten hållit 5 grader? neriumen kan ju ha frusit.

fast jag har råkat ut för något liknande förra vintern. då hade jag en rosa och en vit nerium planterade i samma kruka. jag förvarade dem i förråd i källaren, ljust och ca 10 plusgrader. i januari började den vita tappa bladen, de såg grådaskiga ut som du skriver och samtidigt torra ut, de föll också av sig självt. så den vita dog men den rosa klarade sig och mår fortfarande jättebra, så min vita kanske inte var så härdig så den klarade vinterförvaring inomhus. kolla längst ned på stammen om barken sitter riktigt fast, det gjorde den inte på min vita, den släppte när jag tog i den.

eftersom det kommer nytt i toppen på din, så klipp ned den ordentligt men vänta med det tills det blir ljusare, slutet på mars, men var försiktig med vattningen.
mvh
inger
Margaretha
Jag ska titta ordentligt på barken i morgon när det är ljust. Tack så länge! smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Margaretha @ 17-02-2006, 16:21)
- trots fläkten som ska hålla fem grader.

Jag har en "termometer" som även är en typ av väderstation. Den kan man ställa in så att den larmar om min temp. eller max temp. överskrids. Vilket i min "vinter-trädgård" har inträffat 2 ggr i vinter. Men eftersom den larmade hann det inte bli några skador på växterna innan jag hann dit och åtgärda felet.
Margaretha
Vi har en min/ maxtermometer där ute som vi också håller koll på och det har aldrig varit under plus fyra i alla fall. Växten står lite längre från fläkten än förra året, så den kanske har haft det i kallaste laget. Det är möjligt. unsure.gif
Margaretha
CITAT (igl @ 17-02-2006, 19:04)
kolla längst ned på stammen om barken sitter riktigt fast, det gjorde den inte på min vita, den släppte när jag tog i den.

Barken verkar sitta fast och "stammarna" verkar inte ha förändrats. Jag avvaktar och skär sedan ner den.

Undrar om de tappar bladen i sin naturliga miljö. unsure.gif
Alexander-VG-zon3
jag tror inte att dom gör det tror dom är som oliv
Emser
The experience I have with Nerium is that were the leafs bin is that some time it will grow side branches there but often it will just stays bare!
Margaretha
Jag får se hur det blir. Ibland tror jag att det inte är kyla utan torka som gjort skadorna. Ingenting händer just nu - pga att det är så kallt ute - så man kan inte få någon "hint" om resultatet. unsure.gif
soulfire
hej oleander tappar inte bladen mer än något då och då. De planteras alltid mellan körbanorna på italienska motorvägar eftersom de är så tåliga. -4 borde de tåla... De vi har odlat på terassen i italien har fått otroligt mycket stryk (bla tog en hantverkare bara och skar av en halv buske när han tyckte den var i vägen...)men de kommer alltid tillbaka;)


när jag förstår hur jag ska lägga upp bilder så kan jag visa den återhämtade stackaren..
soulfire
okej nu


det finns fler bilder i mitt album!
Alexander-VG-zon3
jag skulle tro dom klara upp tilll -10c -5c klara dom lätt men bara om det är torrt
kerstin z5-6
Den har torkskador ... jag har problem med min stora som måste stå på utrumsgolvet .. eftersom det är uppvärmt sp torkar rotklumpen fortare än jag tror ibland -även vintertid -då gör den sådär ..
Nya blad kommer smile.gif
Margaretha
Tack Kerstin, det var det jag började misstänka. Brukar du plocka bort de torra blad som inte fallit av sig själva? De ser ju inte så roliga ut. unsure.gif
Margaretha
Ja, minsann, nu skjuter den för fullt. Ska bli spännande att se vilken form "busken" får efter den här pärsen! biggrin.gif
kerstin z5-6
men rymmer du din Nerium inne är den lättare att övervintra varmt smile.gif



kul att den tog sig smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon