Full version: jippi grantäpple
Alexander-VG-zon3
hej hej
blev så lycklig i da när jag sog att mina granatäpplen har fått nya småblad .
efter spinn,övervattnig, -1c,torka,mörker plus en omplantering i vinter efter övervattnigen .
trode verkligen inte dom skulle komma tillbaka och det var ju bara 10-15cm höga kärnsådder .
men men dom kom tillbaka är så jätte glad wub.gif wub.gif wub.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
Anki V
Grattis flaxss. laugh.gif

Det är en härlig känsla när man med "intensivvård" lyckas rädda växter där hoppet nästa är ute. rolleyes.gif

/Anki
Alexander-VG-zon3
japp dom har varit med om mycket som sånna små inte ska .ska fota dom å läga in foto här wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...laxss&pid=43367 bild biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Eva St
Har du satt dem från frö.
Eva St
Carex
så roligt! Fortsätt att ta hand om dem så kanske du rentav blir belönad med blommor!
Alexander-VG-zon3
lagt till fler bilde rom nån vill titta smile.gif smile.gif japp dom är kärnsådd .fast dom har blvit av klippta på toppen så jag vet iinte hur höga dom är nu tråde dom skulle grena sig men dom han någ inte sen när vintern kom smile.gif smile.gif wub.gif wub.gif
Eva St
Måste testas!!!! Hur gjorde du med kärnorna?
Eva St

Kollade dina bilder Dadelpalmen hur satte du den
Eva St
Alexander-VG-zon3
granatäpple köper du på konsum eller var man nu köper det det kan finnas blan fruktdisken kolla runt lite .
sen så tar du ut några känor u frukten sköljer dom någa ta veck det röa fruktköttet . sen planter dom 1-2cm djupt ha det fuktigt å varmt sen så när dom kommer upp vill dom ha mycket med ljus
(jag sådde mina sent så dom växte inte s¨å¨mycket blev vinter)
skötsel=vattna regelbundet på sommaren , vinternsvalt 10-12c och lite vatten dom klara -10c så du kna ha dom uta tills det bler -7c -8c . sen tappat dom bladen på vintern så dom kan stå mörkt . granatäple är ju en medelhavs växt så har du nån sån så kommer det att gå bra med denn wub.gif wub.gif
dadlar om du hittar färska sånna så köp . ät dom å spar kärnorna sen så tvättar du dom någa sen lägger du dom mot sidan . så dom i en djupkruka dadlar utveklar en lång och tjock rot som dra ner kärnan i kruka där av högkruka . det är en naturlig grej dom gör för att skydda kärnan och för att söka vatten . har haft dadlar i försmå krukor där den första rotten har sprängt dom men dom var små dom krukorna . sen efter du planterat dom ha dom fuktit . sen när det tittar upp en tandpetare liknade sak vattan mycket mina första dalra jag sådde hadde jaf jorden nästintill vatten sjuk .dadlr är lätta tycker jag klara torr luft bra även dinna egna odlasse kommer ju växa upp i din miljö å trivas bättre än inköpt . dadlar kna skötas på samma sätt som medelhavs växt dom kklara -5c wub.gif wub.gif
hoppas detta går å läsa annar så får jag skriva om det biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
dadlarna ska stå upprätt sen ommskolar du dadlarna när dom har fått två gräsblad sen efter en tid kommer palmblad jag själ har inte fått några än . sen granat äpplen sådde jag i kruka så dom ska jag plantera om nu på våren smile.gif smile.gif
Eva St
Jättetack för info
Gissa vart jag ska imorgon - jo till mataffären det är då säkert
Eva St
Alexander-VG-zon3
japp biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif det är roligt å se vad som händer och sen egna odlade växater trivs å klara sig bättre i hemmet .du får säga vad som händer sen med nån bild elelr nåt spännade o se wub.gif wub.gif
bikiv
CITAT (flaxss @ 19-02-2006, 16:53)
dadlar om du hittar färska sånna så köp . ät dom å spar  kärnorna sen så tvättar du dom någa sen lägger du dom mot sidan . så dom i en djupkruka dadlar utveklar en lång och tjock rot som dra ner kärnan i kruka där av högkruka . det är en naturlig  grej dom gör  för att skydda kärnan och för att söka vatten . har haft dadlar i försmå krukor där den första rotten har sprängt dom men dom var små  dom krukorna . sen efter du planterat dom ha dom  fuktit . sen när  det tittar upp en tandpetare liknade sak vattan mycket  mina  första dalra jag sådde hadde jaf jorden nästintill vatten sjuk .dadlr är lätta tycker jag klara torr luft bra även dinna egna odlasse kommer ju växa upp  i din miljö å trivas  bättre än inköpt  . dadlar kna skötas på samma sätt som medelhavs växt  dom  kklara -5c   wub.gif  :wub:
hoppas detta går å läsa annar så får jag skriva om det  :D  :lol:  :D

Den 5/2 åts Julens sista torkade dadlar och kärnorna fick ligga i vatten 1 dygn. Stoppade ner kärnorna i en liten plateringskruka. Ingenting har kommit upp. Men idag tyckte jag att krukan stod så snett, lyfte på den och såg två "jätterötter" som stack ut genom hålen i krukans botten!

Har nu planterat om i en större kruka och ska se till att vattna mycket!

Vad kul om det lyckas bli en palm!

Flaxss: Det gick ju att läsa!!! blink.gif blink.gif wub.gif
katah
Jag spottade ut mina granatisar ett år sedan och lyckades övervintra ett innomhus.
Den tappade alla blad ,men i samma veva växte det ut ett nytt skott på toppen.
jag har nu toppat den så det finns bara två blad kvar och det syns att den börjar göra nya blad.

Hur ska man göra i år? Den står nu på en vanlig 9x9 plastpotta och är ca.13-15 cm hög. En smal spinkig stackare med de två bladen på toppen.

Jag har vattnat den lite och nu har den även fått lite gödselvatten.
Ska den planteras om? Kommer den grena sig? wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
mina granatäpplen har faktist inte grenat sig efter jag toppade dom . jag hadde nog planteratom den nu sen låta behandla den som en medelhavs vätx ge lite mer vatten men inte jäte mycket sen öka wub.gif wub.gif
lissa
Grattis Flaxss..roligt att du lyckades klara växten biggrin.gif biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
japp hoppas det jag tycker dom tynar bort en gång till nu wink.gif wink.gif men jag får väl försöka klara dom tillsommren eller åminstånde till våren wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon