Full version: Rosenbuske
Siv i Bollnäs
Hjälp!

Finns det någon som vet? Jag har länge letat efter en ros som är härdig i zon 5, är knalligt scharlakansröd, ej för mörk, stor blomma, enkel med gul knapp i mitten. Jag har nog sett den nånstans men kommer ej ihåg var. Jag får inte tag på någon i någon plantskola som jag besökt, varken på nätet eller i "verkligheten". Det finns en som heter Scharlachglut men den är för mörk, tror jag.

Tacksam för svar! unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Rosa foetida bicolor kanske eller är den för knallig den är härdig till sv. zon 6 enligt rosenpostens hemsida.
kerstin z5-6
Åsas förslag , eller Robin Hood ,eller Rosa Parkfeuer
ewa zon 3
Kan det vara den här ?
'Single Cherry' se rödare ut i verkligheten än på bild, zon 6, doftar.
'Single Cherry'

/Ewa
Eva 33c
Den här röda enkla tycker jag verkar fin. Fast jag tror inte blommorna är så stora Rosa moyesi Geranium
Den vanliga R. moyesi är också fin men lite mer brunröd tror jag.
Kajsa
Här lite förslag enkla röda blommor, zon 5 minst
Carmen Rugosahybrid
Andra, Kordes Rose Robusta, Rugspin, Portlandica, Wilhelm, Officinalis, Refulgence, Syvdal, Kirsten Poulsen, Scabrosa.
Siv i Bollnäs
Tusen tack, vad snällt att skicka alla förslag - t o m med bilder!
En del blommor är kanske mer åt purpur än scharlakan, men det är ju svårt att se riktiga färger i en dator. Jag skulle vilja ha en enkel, stor blomma som går mer åt det gulröda hållet, inte åt det blåröda så att säga - dvs mer eldröd. Jag får gå till biblioteket och leta efter namnen i böckerna.
Men jag tar tacksamt emot flera förslag!!

Många hälsningar till er alla från Siv i Bollnäs
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon