Maggan H
Min lilla venusfälla har överlevt i nästintill nollgradigt insvept i handdukar runt krukan och nersatt i min gamla handdrivna potatisskalare som har genomskinligt, dränerat lock. Fick för nån vecka sen komma in i 15 grader och under lysrör, och jag tror faktiskt att detta är en knopp eller vad tror ni? Jag fick den på sensommaren och den stod i dammkanten tills sent i höstas. Jag har aldrig sett någon venusblomma så jag vet inte hur dom ser ut.

tongue.gif tongue.gif Hoppas ,hoppas, hoppas tongue.gif tongue.gif
kristerh
Det ser misstänkt likt ut en knopp wink.gif grattis
krister
adrian
Hejsan!
Det är en blomknopp och när den slår ut så blir det såhär:



Mer bilder:

Dionaea muscipula green

Dionaea muscipula red burgundy

Dionaea muscipula dentata
kristerh
Underbara bilder som vanligt Adrian,
den där köttätaren vet nog inte hur den vill ha det wink.gif både locka till sig insekter som ska pollinera blomman och samtidigt äta upp dem wink.gif
krister
Maggan H
Vilken lycka! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Hur kan den vilja blomma efter en sådan behandling?? ohmy.gif Vad ska jag göra nu? Ingenting? Kanske ska den komma in i boningshuset så jag kan se den? wub.gif
adrian
Det är därför de har världens längsta blomstänglar, halva växten vill ju käka upp "storken"... tongue.gif

De flesta köttätande växterna har en period varje år då de EJ fångar insekter och detta är när den vill bli pollinerad.

Den stänger av denna funktion en del då...
Maggan H
Tack Adrian, fin hemsida har du me! Hur hög blir stängeln och kan jag ta in den i huset, dvs i 20 grader? rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (adrian @ 01-03-2006, 15:11)
Hejsan!
Det är en blomknopp och när den slår ut så blir det såhär:



Mer bilder:

Dionaea muscipula green

Dionaea muscipula red burgundy

Dionaea muscipula dentata

jag fick med en sån blomma men efter den hadde blommat klara så dog den
Hum
Fin ser den ut faktiskt, bättre än min iallafall laugh.gif
Jag tog nyss upp min ur källaren också och är inte riktigt säker har den överlevt eller inte... hur kan man veta? Och finns det något särskilt att beakta i skötseln då man tagit ut flugfällan ur sin vinterdvala?

-jb-
Alexander-VG-zon3
hur låga temp kan den dom klara av
Hum
Enligt vad jag vet vill dom övervintra i upp till +8 (men på + sidan), så kylskåp eller kallkällare borde vara bra.

-jb-
Alexander-VG-zon3
natt eller dag temp
för på natten har jag +5-+9c i fönsterkaremn på natten sen på dagen imot +15c-+20ckankse skaa prova en ny
adrian
Det beror på VAR man läser eller VEM man frågar ang. dessa växter.
jag hade mina utomhus hela året förra vintern och flera st överlevde is och snö, sen finns det de som överlever växthuset under en hel vintern, eller inomhus...
Men sen finns det en del som bara dör...

Vad är då svaret på denna fråga?

kanske : Prova själv...?

Jag har mina (en del bara) inomhus under lysrör med lite lägre temp under vintern, helt naturligt då de står i en källare.

Det som är viktigast är nog vattningen, överdriv INTE detta under höst och vinter.

Det har dödat många Venusar.

Men sikta på runt 10-15 grader under vintern med lite extra belysning, det är ungefär så som jag har gjort.
Alexander-VG-zon3
jag hadde en silkes hår inann som jag hadde svalt då men den liksom förväxte sig samma planta blev en brukse typ den ändrade på allt inga mer silkeblad eller sån å började förgrena sig å så ska kankse testa en sån igen och en venusgrej
adrian
CITAT (flaxss @ 02-03-2006, 15:46)
jag hadde en silkes hår inann som jag hadde svalt  då men den liksom förväxte sig samma  planta blev en brukse  typ den ändrade på allt inga mer silkeblad eller sån å  började förgrena sig å så  ska kankse testa en sån igen och en venusgrej

Hejsan!
Om du bor nära kristianstad så kanske vi möts 26 aug för då ska vi ner dit på retilmässan.


Föreningen Amazonas expo mitt + syd
lissa
Jag har för mig att venusen dör när den har blommat...har jag fått fel info?? Hoppas jag har fel sad.gif
adrian
CITAT (lissa @ 03-03-2006, 03:02)
Jag har för mig att venusen dör när den har blommat...har jag fått fel info?? Hoppas jag har fel sad.gif

Det är helt fel, det finns dokumenterat att en del blivit över 20 år gamla, jag känner flera st som har VFT som är över 5 år och alla blommar minst en gång om året.
lissa
Tack Adrian..vad bra att dom inte dör, står i valet och kvalet om jag ska försöka med en Venus igen eller pröva den där med som har som ett kärl som hänger ner unsure.gif kommer inte ihåg vad den heter unsure.gif Nepher något?? Ni vet vilken jag menar biggrin.gif
adrian
CITAT (lissa @ 03-03-2006, 19:29)
Tack Adrian..vad bra att dom inte dör, står i valet och kvalet om jag ska försöka med en Venus igen eller pröva den där med som har som ett kärl som hänger ner unsure.gif kommer inte ihåg vad den heter unsure.gif Nepher något?? Ni vet vilken jag menar biggrin.gif

ja...Nästan rätt..smile.gif

Nepenthes och de ser ut så här... Ibland...

lissa
WOW...vilken läcker bild.jag bara MÅSTE ha den...Är det din egen växt och son??
adrian
CITAT (lissa @ 06-03-2006, 00:09)
WOW...vilken läcker bild.jag bara MÅSTE ha den...Är det din egen växt och son??

Ja, den ena är min men den andra växer på ett berg i norra Borneo..smile.gif

Jag har massor plantor av denna växt som heter Nepenthes Rajah, men de måste vara i ett akvarium/terrarium helst.

Det går med istort sett vad som helst bara man får lite högre luftfuktighet och belysning uppifrån.
lilla mamma
är du säker på att den inte äter barn?
Hum
Min Venusfälla tycks ha lite svårigheter att återhämta sig efter vintervilan... den skjöt ut nya skott och så dog de, nu är det nya på väg igen. Jag har haft vatten på fatet hela tiden - är det för mycket vatten för detta skede kanske? Eller borde jag byta jord?

-jb-
adrian
CITAT (Hum @ 17-03-2006, 07:11)
Min Venusfälla tycks ha lite svårigheter att återhämta sig efter vintervilan... den skjöt ut nya skott och så dog de, nu är det nya på väg igen. Jag har haft vatten på fatet hela tiden - är det för mycket vatten för detta skede kanske? Eller borde jag byta jord?

-jb-

Kolla så torven endast är lätt fuktig, vattenmängden på fatet är inte så viktig, det är hur pass fuktig resp. blöt själva torven är det handlar om.
Jag tror att de gillar svalare platser med bra belysning.
Blomstertanten
CITAT (adrian @ 06-03-2006, 07:52)
CITAT (lissa @ 06-03-2006, 00:09)
WOW...vilken läcker bild.jag bara MÅSTE ha den...Är det din egen växt och son??

Ja, den ena är min men den andra växer på ett berg i norra Borneo..smile.gif


sleep.gif Jaha, och vilken är vilken då ??? unsure.gif


tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon