Truman
Jag undrar om man ska beskära bollpil eller om den har detta växtsätt normalt. Jag köpte ett träd aug 02, men det har långa grenar från stammen. En av grenarna ska jag skära av och sätta i rabatten för att få fram ett nytt träd, men vad ska man göra åt alla de andra grenarna ? Jag hade trädgårdsarkitekter som sa att man kan klippa bollpil när man vill hela året, stämmer detta ?Tacksam för råd till en nybörjare som aldrig köpt ett träd tidigare. rolleyes.gif
Cilla
Hej,
Normalt beskärs pil tidigt på våren, i Mellansverige i mars.
Nyplanterade träd bör dock stå minst en hel växtsäsong på växtplatsen innan man beskär bort den bladmassa de behöver för att ge bra rotetablering.

Bollpilar finns det flera olika sorter av, men den vanligaste har långa grenar som växer från ett ställe på stammen. "Bollen", dvs kronan, blir väldigt tät och 2-3 meter i diameter. I områden med mycket snö fastnar så mycket att träden kan vika sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon