arborator
Jag öppnar detta för diskussion , på grund av det att åtminstone i Finland det skrivs så mycket i tidningar osv att man behöver inte beskära containerplantor. Inte heller det skrivs inte tex. I Nya beskärningsboken som jag har,skriver alltför litet om detta, på sida 99.

Nu skall vi gå många år tillbaka, mitt första praktikplats 1956 var en plantskola, då sålde man bara barrotade äppelträd,packade dem väl i fuktig torv och levererade eller sålde direkt. Sen kom påsplantor med torv som såldes från kyllager eller i plantbutiken.

Idag plantskolor säljer mest containerplantor, välrotade eller nyssplanterade och vad som är värsta plantor som har stått flere år osålda i butiken. Det är klart att det finns amatörer som gärna köper en stor och "färdig planta", blommning är ett plus.

Men, vad får man! Gamla plantor har lidit i butiken kanske flere år, dålig bevattning och gödsling, nyare tillväxt är mycket liten. Normal andra årets grenar har vanligen inga löv och bara sovande knoppar, de få sidogrenar kan rikta sig åt fel direktion, vad som hälst.
Jag anser att sådana plantor måste beskäras kraftigt tillbaka, dsv. man kommer många år tillbaka, bildar en två-årig krona igen. Och förstås man måste vid behöver öppna och vid behov beskära rötterna. Det borde visas mera bilder för allmänheten vad menar man med strypande rötter och plantering för djupt. Jag har rekommenderat att klicka i Google som sökord
"girdling roots och planting too deep", då får man fina bilder och text, på engelska.
Hannele
CITAT (arborator @ 12-03-2006, 08:29)
Idag plantskolor säljer mest  containerplantor, välrotade eller nyssplanterade
och vad som är värsta plantor som har stått flere år osålda i butiken.

Krukodlade plantor är de bästa som finns, man kan plantera dem under hela växtsäsongen.
Ingenstans säljs det flera år gamla plantor, de reas i slutat av säsongen.
Sköts och beskärs som vilka plantor som helst.
Vårt första äppleträdet köpte jag i en gammaldags plantskola, där han grävde upp, det är sämsta trädet..
Annars har jag köpt alla våra fruktträd i krukor, olika årstider, sköts som vanligt.

Mina REA-fynd hösten 2004, augustipäron och svart vinbär på stam, 75% rabatt, alla växterna mår prima.
Augustipäronet klippte jag lite i slutet av sommaren förra året, vinbär rensar jag lätt vart 5:e år.
Cilla
Det här är ämnen som återupplivas varje år och som verkligen behövs sättas fokus på. Dels den om hur handeln lagrar och säljer sina övervintrade träd, dels den om hur man som köpare bör titta på rötterna i krukan och vara uppmärksam på rotsnurr, och dels den om hur man ska sköta beskärningen på ett ungt träd utan tillväxt.

Någorlunda enighet kan man få om att handeln inte bör övervintra och hålla träd flera år i kruka, samt att vi kunder kan bli bättre på att kolla hur rotsystemen ser ut. Men hur man sedan får igång ett träd med dålig tillväxt, det blir det ofta diskussion om.

Jag tycker inte det finns något generalrecept som fungerar på alla unga träd med låg tillväxt i alla lägen. Vissa har jag sett växa obeskurna och nästan stillastående några år, för att sedan sätta fart och då beskäras. Andra har jag sett klippas tillbaka med både lyckade och misslyckade resultat.

Ett är säkert: När man hanterar träd måste man ha tålamod att vänta på resultat oavsett hur man gör. Ibland tar träd tid på sig innan de etablerat sina rötter, ibland sätter de igång så snart man befriat dem ur krukan.
arborator
Tack Cilla för åsikten, du bekräftar det att varje träd är unikt. Man måste ha erfarenhet och öga att förstå naturens lagar. För djup plantering är misstag nummer ett i världen. Och det kan börja om man planterar en containerplanta var plantan är för djupt.
Rätt beskärning är viktigt och där kan man inte ge rätta råd, det varierar så mycket mellan sorter, växtsätt osv. Och det är väl så att för det mesta personalen i plantbutiker under säsongen hinner eller har tid eller kunskap att hjälpa. Man söker varje år biträden och det fordras inte så mycket kunskap, studerande som kan sköta kassamaskinen.
Cilla
Ja, djup plantering och att gräs dessutom får växa över rötterna är vanliga problem. Och ett tredje att trädet inte vattnas vid torka de första åren.

Jag tror att planteringsfelen ofta beror på hur planteringsråden ser ut, de som man får i handeln. Där görs ett smalt, djupt hål som fylls med planteringsjord (= göädslad torv) och som trädet stoppas ned i. Själv pläderar jag för att man ska gräva brett och dessutom ställa trädet som på en kulle. Det tycker jag fungerar bäst, särskilt med fruktträd.
arborator
Den stora lärofadern här, Dr. Shigo har bland annat skrivit: Gör inte en planteringsgrop, gör en planteringsområde. Det beror mest om det vad man planterar, det finns ju växter som är kräsna.
Hannele: ingenstans säljes mångåriga krukplantor! Är det verkligen så, kanske i Sverige men inte i Finland. Vi har bl.a. Plantagen här, och de gör det med flere.
Katarina H
CITAT (arborator @ 15-03-2006, 10:46)
Hannele: ingenstans säljes  mångåriga krukplantor! Är det verkligen så, kanske i Sverige men inte i Finland. Vi har bl.a. Plantagen här, och de gör det med flere.

Jag vet inte riktigt vad du menar med ovan citat. Jag har också köpt krukodlat på rea, men sett till försäljning sådana med "påse" (vad kallas de?) som måste rimligen vara flera år och övervintrade. Och inte sett så pigga ut, och inte reats. Men jag kan ha fel ... unsure.gif
Big Gardener
Jag vet inte riktigt hur vanligt förekommande det är att gardencentra säljer fjolårets träd. Det förekommer säkert, men de större kedjorna t.ex. Plantagen eller Coop's gardencenter tror jag generellt får in nya träd varje år. Det är den erfarenheten jag har.

Dyrare träd såsom japanska lönnar eller liknande som inte blir sålda kan mycket väl tas tillbaka till leverantören för vinterförvaring och omplantering, men i första hand tror jag man siktar på att sälja av så mycket som möjligt på hösten.

Vad Hannele skriver är viktigt, men inte självklart för alla. Det brukar gå alldeles utmärkt att köpa rea- eller 2:a handsväxter och få dem till bra exemplar, men det krävs lite kunskap och lite extra insatser.

Först och främst måste vi skilja på vad som är krukodlat och inte krukodlat. Ett äppelträd som står i en kruka eller en "påse" är normalt inte containerodlad utan en planta som grävts upp inför växtsäsongen och sats i en kruka som fyllts på med jord. Men bara på en säsong kan en sådan växt utveckla en ordentlig rotsnurr och köps de på hösten är det viktigt med rotbefrämjande åtgärder såsom lätt rotbeskärning och vatten. Jag ser inte problemet som en ovanjordisk beskärningsfråga i första hand eftersom det alltid är en balans mellan ovanjordisk- och underjordisk tillväxt. Har man således utfört en underjordiskt beskärning finns inte direkt någon anledning att beskära tillbaka grenar eftersom de inte kommer att växa särskilt mycket den 1:a till 2:a växtsäsongen. Grenarna innehåller dessutom mycket energi som försvinner om man skär bort dem.

Men är det så att plantor tas fram igen och säljs kommande säsong är det naturligtvis ett problem.
Cilla
Här i Stockholmstrakten gäller också den distinktionen - de största kedjorna säljer sällan träd som stått i kruka flera säsonger, men det gör de mindre. Vissa av de som säljer övervintrade träd står hela tiden i kruka medan andra blir seriöst omplanterade. Och dessutom - rotsnurr kan uppstå också på en säsong.

Man bör alltid kolla. Och tveka länge innan man köper träd där de grova rötterna har börjat växa i cirkel. Samt alltid luckra eller klippa upp rotklumpen innan plantering.

I övrigt hör jag till dem som klipper rötter men inte grenar vid plantering. Träd som inte har börjat växa efter ett par säsonger i backen har problem med växtplatsen, vattentillgången, markförhållandena och även om man ibland kan stressa fram överlevnadstillväxt genom att kapa grenar så får man långt mer tillbaka om man rättar till orsakerna till att träden inte växer.
arborator
Cilla har rätt. Jag började diskussionen med påpekning att överåldriga containerplantor kan ha vissa fel som måste korrigeras om man vill få ett bra träd. Men det är många som har köpt sådana plantor, planterat dem och sen inte skött dem med korrekt beskärning av krona och eventuellt rötter.
Tyvärr det finns nybörjare som köper plantor, planterar och sedan tror att det är färdigt nu, många år framåt. Kanske många år senare när träden är för höga de kan ringa proffsen och be hjälp, men då är de ofta för sent.
Därför jag tar fram dessa problem, som finns inte i böcker man kan köpa.
arborator
Hej igen, jag skall nu komma till ämnet igen. Jag skriver mest i Finlands motsvarande forum. Jag fick foton från Norra Finland från en hemmaodlare av äppelträd, typiska sådana. Trädet var över två meter hög, man såg att det hade mycket litet nytt tillväxt, i stället mycket blomknoppar högre upp. Nedre delar av stammen hade sovande lövknoppar.
Om man inte beskär kraftigt sådan planta tillbaka nästa viloperiod får man aldrig en bra krona för trädet.
Detta bekräftade även fältmästare i vår forskningsanstalt i Pikis och samtyckte att allmenheten vet inte att sådana plantor måste skötas och beskäras med erfarenhet.
Han berettade också om 90-talets prov, om man planterar gamla krukplantor i lerjord utan att isära rötter det händer ingenting. Många år senare man kunde stoppa plantan tillbaka i samma container. Han skrev att det är bra att slå jordklumpen hårt mot spadens baksida. Då får man stor del av torven ( för det mesta är jorden torv) bort och då får man ny rottillväxt i gång.Det är även klart att allför ofta man planterar för djupt och plantor har dåliga rötter alltför mycket. Det är inte bra att man med våld stoppar i trånga krukan, ofta kapar man av rötter. Bästa plantskolor planterar nyssympade plantor i kruka direkt men de har automatisk bevattining och gödning.
Jag antar nog att vi har sådana som har erfarenhet om plantor jag beskriver. Jag läste nog opinioner att i Sverige det är sällsynt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon