leki
Jag undrar när på året det är bäst att klippa en oxelhäck?
Vi har fått så många olika råd om när den bäst ska klippas, så för att vara riktigt säkra så frågar jag här, för här finns säkert många som vet! smile.gif

Tack på förhand!
Cilla
Om du vill ha den tätare - nu på vårvintern. Då skjuter den mängder av nya skott och växer rätt kraftigt.

Om du vill ha så lite tillväxt och klippjobb som möjligt - sensommaren dvs juli, augusti, september.
leki
Tack så jättemycket för ditt svar!
Om vi väljer att klippa den nu på vårvintern, vad händer då om det är eller blir frostgrader när vi klipper den? Vi hade tänkt klippa den för en månad sen ungefär, men fick höra att den kunde dö om det var köldgrader ute, så då vågade vi förstås inte klippa....

Vi bor iof utanför Göteborg, men i år har vi ju fortfarande kallt trots att det är mars.... blink.gif
Cilla
Om det är en etablerad oxelhäck, dvs som har några år på nacken, tål den beskärning nu även om det smäller till och blir kallt. Minus 10 grader brukar man ha som gräns för när man riskerar frostsprängning mm i snitt, men även lägre temperaturer brukar många träd tåla. Oxel, om det är den vanliga Sorbus intermedia så är den mycket tålig.
leki
Tack igen!
Våran oxelhäck har många år på nacken, så jag hoppas den är lite tålig! Det verkar den vara för tidigare ägare har verkligen inte behandlat den speciellt väl och ändå växer den så det knakar! wink.gif

Nu blir det nog klippning till helgen tror jag minsann!!! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon